ČSOB spouští bezkontaktní platby mobilem. Bankovní aplikace používá 1,25 milionu lidí

aplikace NaNákupy od ČSOB, která umožňuje bezkontaktně platit mobilem s Androidem 4.4 a vyšším

aplikace NaNákupy od ČSOB, která umožňuje bezkontaktně platit mobilem s Androidem 4.4 a vyšším Zdroj: CSOB

Na český trh dorazila dlouho očekávaná inovace, která může stejně jako bezkontaktní karty změnit způsob, jakým lidé utrácí peníze – bezkontaktní platby mobilem bez asistence operátora. Jako první na českém trhu tuto službu spustila ČSOB ve své aplikaci NaNákupy, Komerční banka ji podle informací deníku E15 bude následovat v průběhu léta a Česká spořitelna je momentálně ve fázi přípravy jejího testování.

Na rozdíl od dřívějších pokusů bank s platbami mobilem však inovacím naklonění klienti bank nemusí splňovat krkolomnou podmínku v podobě vlastnictví správného typu mobilního telefonu a SIM karty spolupracujícího operátora – díky použití technologie HCE tak stačí mít jakýkoliv telefon s operačním systémem Android 4.4 a vyšší. S operátorem na českém trhu při platbách mobilem s platformou android například spolupracují Moneta Money Bank a Fio banka.

Milion a čtvrt klientů bankuje z mobilu

O velkém zájmu o tuto službu hovoří i další české finanční domy jako Air Bank, UniCredit Bank či Equa, časové plány k jejímu spuštění však nemají. Například mBank zmínila i úvahy nad spoluprácí se společností Apple na realizaci platebního řešení Apple Pay pro telefony iPhone.

Z ankety E15 mezi bankami také vyplynulo, že alespoň jednou měsíčně se ke svému účtu z mobilu přihlašuje celkem jeden a čtvrt milionu klientů. Banky navíc předpokládají, že toto číslo bude dál narůstat. Souběžně s tím pak samozřejmě poroste jejich aktivita, například Raiffeisenbank registruje meziroční nárůst počtu z mobilu provedených příkazů k platbě o plnou čtvrtinu, UCB mluví dokonce o 150 procentech.

Jak služba od ČSOB vypadá

ČSOB se rozhodla nezakomponovat platební funkci do své stávající aplikace pro mobilní bankovnictví, místo toho vyvinula samostatnou aplikaci NaNákupy. V té si mohou její klienti uložit své platební karty a po jednoduchém procesu aktivace v elektronickém bankovnictví jimi platit po přiložení mobilu k platebnímu terminálu. Naopak o zakomponování platební funkce do stávající aplikace hovoří Komerční banka, který prý „nechce klienty obtěžovat nutností instalovat další aplikace“. Česká spořitelna je momentálně ve fázi úvah, který ze způsobů vybrat.

Aplikace NaNákupy pracuje jak s kartami od asociace Visa, tak s kartami od společnosti MasterCard. Právě díky této duálnosti představuje unikát, většina evropských bank, které platby mobily klientům umožnily, totiž zvolily výhradní spolupráci jen s jedním z poskytovatelů platebních služeb. „Všechny benefity svázané s kartou zůstanou samozřejmě zachovány,“ dodal člen představenstva ČSOB Petr Hutla“. O stejné podpoře mluví i KB a Spořitelna.

ČSOB podle Hutly navíc chystá další funkce, které do aplikace zakomponuje ještě letos na podzim. Půjde o možnost platit na internetu, sdílet nákupní seznamy, archivaci účtenek či oblíbenou vizualizaci věrnostních kartiček.

Vyzkoušeli jsme
Redakce E15 měla možnost si v poslední fázi několik bezkontaktních plateb z aplikace NaNákupy vyzkoušet, všechny proběhly bez problémů, jen u jednoho typu terminálu bylo zapotřebí zopakovat přiložení telefonu. Platit jde dvěma způsoby: buď přiložením mobilu s odemknutou obrazovkou, kde se poté zobrazí výzva k zadání PIN kódu a tím pádem potvrzení platby, nebo rovnou otevřít aplikaci a zadat PIN kód, načež se následně objeví minutový odpočet, v průběhu kterého může uživatel mobil přiložit k terminálu. Taková platba pak již nevyžaduje další potvrzení a je patrně o trochu pohodlnější a rychlejí, než prosté reagování na výzvy na displeji po přiložení k terminálu.