Další posun umělé inteligence: stroj pozná sarkastickou poznámku lépe než člověk

Smajlík

Smajlík Zdroj: Profimedia

Mobilní aplikace
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Sociální sítě jsou plné kousavých, zraňujících výroků, což komplikuje práci robotickým výzkumníkům nálad. Vývojáři Massachusettského technologického institutu ohlásili, že jejich algoritmus dokáže rozpoznat jednu z nejhůře určitelných součástí psaného projevu, a to sarkasmus.

Jejich program analyzoval přes 1,2 miliardy příspěvků s emoji (obrázky označujícími emoci či myšlenku) na sociální síti Twitter, aby se na velkém množství dat naučil sarkasmus rozpoznávat. „V on-line světě nemůžeme používat tón hlasu nebo řeč těla, abychom své výroky zasadili do kontextu. Proto si musíme pomáhat emodji,“ vysvětluje vývojář Iyad Rahwan.

Jeho technologie podle následného srovnání se skupinou dobrovolníků rozpozná sarkasmus dokonce lépe než člověk. Datová analýza smajlíků měla primárně za cíl vyhledávat rasistické komentáře, ale dá se využít i komerčně – firmy mohou zjistit, jaký vztah mají diskutující k jejich značce, nebo se dají zkoumat nálady na finančních trzích. Metoda může pomoci i ve vývoji programů, které konverzují s uživateli, takzvaných chatbotů.

Sbírání dat usnadňují sami uživatelé, kteří vyjadřují názory na produkty na sociálních sítích, blozích nebo recenzních stránkách.

Analýza sentimentů v textu není novinkou. Využívá ji řada aplikací zejména v mobilních zařízeních. Většina se ale zaměřuje na textovou analýzu, a nedokáže se tak vyrovnat s kulturnímí faktory a lingvistickými nuancemi. Čím jsou texty kratší, tím větší problémy má umělá inteligence s jejich správným vyhodnocením.

Takových analýz využila například alternativní taxislužba Uber, jejíž obraz u veřejnosti v poslední době dost utrpěl. V lednu čelila výzvám k bojkotu své mobilní aplikace, protože nabídla levnější dopravu u letišť, kde právě stávkovali taxikáři proti protiimigračnímu výnosu Donalda Trumpa. Další ranou byly zprávy o sexuálním obtěžování ve firmě, které vedly k pádu jejího šéfa Travise Kalanicka. Důvodů ke kritice ale bylo na sítích více včetně samotného fungování aplikace. Na základě výsledků analýzy se také Uber zavázal ke zlepšení postavení řidičů.