„Dělají z nás modrobílou dojnou krávu“

Pokladna Komety se plní penězi za jedny z nejdražších permanentek v extralize. Komfort fanoušků je přitom mnohde o dost vyšší.

V uplynulé sezoně viděli nejlepší hokej, jeden z nejkvalitnějších nejspíš uvidí i v té příští. Přesto fanoušci úřadujících mistrů extraligy z Třince zaplatí za permanentku maximálně 2700 korun. Tedy zlomek toho, co musí zaplatit příznivci týmu, který v posledních dvou sezonách bojoval leda ve skupině o udržení – Komety Brno. Ti fanoušci, kteří chtějí hokej sledovat ze sedačky v Rondu, si oproti Třineckým připlatí až 3300 korun. Jak jsou tak obrovské rozdíly možné, když zázemí stadionů mají oba kluby téměř totožné?

„Přijde mi, že si vedení klubu dělá z fandů modrobílou dojnou krávu. Vstupné na stání je pro mě letos tak drahé, že si permanentku musím koupit napůl s kamarádem,“ říká patnáctiletý fanoušek David Zítka. Vedení Komety totiž pro příští sezonu cenu permanentek výrazně zvýšilo. Nejlepší místa v Rondu podražily ze čtyř na šest tisíc korun, permanentky na stání ze 2600 na 3360 korun.

„Ekonomika je neúprosná. Rostou ceny energií, navíc hrozí růst daně z přidané hodnoty. Na celé jižní Moravě je velký zájem o permanentky, takže víme, že je prodáme i za vyšší cenu. A když ne, tak se uvolní prostor pro nové předplatitele. Nebudeme z Komety dělat uzavřenou společnost,“ říká majitel klubu Libor Zábranský.

Generální manažer vicemistrů z Vítkovic Petr Husička má pro podobný přístup pochopení. „Nevidím jediný důvod, proč by vstupenka na sezení v Brně nemohla stát šest tisíc korun. Pokud by o takové vstupné nebyl zájem, klub by cenu snížil,“ podotýká Husička. Fanoušci jeho týmu však zaplatí z pohledu Brňanů směšných 2300 korun. A to včetně případných zápasů v play-off, za které by si Komeťáci museli připlatit.

Husička věří, že vedení Komety ví, co dělá. „Když jsem dělal prezidenta Vsetína, byla cena celoročního vstupného dvakrát vyšší než jinde. Za dva dny nebylo co prodávat,“ říká Husička. Vsetín však na rozdíl od Komety několik let válcoval všechny soupeře a pravidelně vyhrával tituly.

Nejvyšší vstupné v extralize zpravidla prodávají týmy, které hrají v moderních stadionech a mají věrné fanoušky. To je příklad Pardubic, kde stojí sedačka až 6600 korun, předplacené místo k stání pak 2100 korun.

Vyšší cena? Ano, ale také více zábavy a komfortu

„Dražší vstupenky máme proto, že hrajeme v moderní aréně a jde nám o komfort fandů. Samozřejmostí jsou kvalitní sedačky, desítka výčepů a pořadatelé musí být schopní a ochotní poradit,“ popisuje marketingový poradce klubu Miroslav Novotný, za co si fandové Pardubic připlácejí.

Tamní vedení myslí i na zábavu fandů o přestávkách. „Fanoušky čeká show v podobě různých soutěží, jako je střelba na maketu brankáře, bruslení na čas ve výzbroji, střelba na speciální branky umístěné v kruzích. Uvidí také mládežnický hokej či krasobruslení,“ avizuje Novotný. Program, který příznivcům zpříjemňuje přestávku mezi třetinami, je v Brně o poznání chudší. Tři vybraní fandové jen soutěží ve střelbě na branku.

Podle nového obchodního manažera Komety Kamila Brabence by se novinek za vyšší vstupné mohli dočkat i Brňané. „Chceme fandy více vtáhnout do hry. Máme v hlavě pár zlepšení, ale zatím je neprozradím,“ zůstává Brabenec tajemný.

S komfortem na stadionu toho ale moc nezmůže, což uznává i fanoušek Zítka. „Rondo není horší než třeba stadiony v Třinci nebo Kladně, ale přece jen odpovídá standardům sedmdesátých let, kdy vznikal. Sice jsou tu nové sedačky, ale míst pro nohy je málo. Celkově je stadion dost stísněný. Na druhou stranu vyniká atmosférou,“ soudí mladík.

Inspirovat se však vedení Komety může v dalších věcech. Třeba Sparta loni nabízela speciální permanentku za 5450 korun do sektoru s luxusními sedačkami se jmény a řadou dalších výhod, třeba vstupem na čtvrtfinále play-off. V Karlových Varech zase mohou stávající majitelé permanentek získat slevu dvacet procent při nákupu nové.

Cenu permanentek letos zvýší i vedení litvínovského klubu. Určitě ale ne v takové míře jako v Brně. „Brněnské ceny jsou opravdu vysoké. Asi hraje roli zájem fandů. My se snažíme skloubit možnosti lidí v Litvínově s potřebami klubu,“ vysvětluje mluvčí hokejového Litvínova Vladimír Novotný.

O tom, že lze na fanoušcích Komety snadno vydělat, vědí i ostatní kluby. „Slávisté alespoň loni avizovali, že vstupné na utkání s Kometou zdraží. Když jsme ale přijeli do Třince nebo Mladé Boleslavi, byli jsme z výrazně vyššího vstupného překvapení,“ stěžuje si zástupce šéfa fanklubu František Smutný.

Zájem fanoušků o hokej je v Brně stále obrovský. Na internetu se tak obchoduje i s předkupním právem na permanentky. Jen možnost jít si koupit permanentku v předstihu si muž s přezdívkou Hubino na aukčním serveru aukro.cz cení na tisíc korun.