Erotické zboží proniká do nákupních center
„Trh s erotickým zbožím udělal za posledních dvacet let velký pokrok. Zatímco dříve byl spojován především s půjčovnami pornokazet a hlavní klientelou byli muži, dnes se jeho sortiment orientuje více na kosmetiku, erotické prádlo, parfémy s feromony, masážní oleje a erotické pomůcky a hračky. Došlo i k výrazné změně klientely – 80 procent zákazníků dnes tvoří ženy nebo páry,“ říká Ivan Michněvič z týmu pronájmu nákupních center v Cushman & Wakefield.
Je zřejmý i posun v designu prodejen. Všechny, jak ty na ulici, tak i v nákupních centrech mají ze zákona upravené výlohy, aby nebylo dovnitř vidět. Zatímco dříve polepené výlohy bránily hlavně ve výhledu, dnes dokáží aranžéři vybrat ze sortimentu takové zboží, které lze ve výlohách vystavit. Přesto řada pronajímatelů i nadále odmítá přítomnost obchodů s erotickým sortimentem ve svém centru. Důvody jsou různé, nejčastějí to jsou obavy z reakce zákazníků či majitelů sousedních prodejen. U některých center to může vyplývat i z etických kodexů, jež zmíněný sortiment předem vylučují.
„Trh s erotickým zbožím je poměrně specifický v tom, že zákazníci jsou věrni své značce a pro zahraniční firmy je vstup na trh poměrně náročný. Také Češi jsou v tomto směru konzervativní. U nás dnes existuje pouze jedna firma, která dokázala vybudovat síť prodejen po celé republice pod značkou Erotic City. Té konkurují jednotlivé prodejny, které však nevytvážejí síť. V současné době nám není známo, že by se do České republiky chystal vstoupit některý zahraniční řetězec,“ říká Ivan Michněvič.