Erotické zboží proniká do nákupních center

Majitelé nákupních center ve snaze obohatit nabídku přivádějí do nákupních center sortiment, který byl dříve zastoupen výhradně v kamenných obchodech. Příkladem je erotické zboží. Přestože si stále zachovává svá tabu, zákazníci i majitelé nákupních center ho začínají vnímat jako zajimavé zpestření. V zahraničí je přítomnost erotické prodejny v nákupním centru častější, v České republice to ještě před pěti lety bylo nemyslitelné.

„Trh s erotickým zbožím udělal za posledních dvacet let velký pokrok. Zatímco dříve byl spojován především s půjčovnami pornokazet a hlavní klientelou byli muži, dnes se jeho sortiment orientuje více na kosmetiku, erotické prádlo, parfémy s feromony, masážní oleje a erotické pomůcky a hračky. Došlo i k výrazné změně klientely – 80 procent zákazníků dnes tvoří ženy nebo páry,“ říká Ivan Michněvič z týmu pronájmu nákupních center v Cushman & Wakefield.

Je zřejmý i posun v designu prodejen. Všechny, jak ty na ulici, tak i v nákupních centrech mají ze zákona upravené výlohy, aby nebylo dovnitř vidět. Zatímco dříve polepené výlohy bránily hlavně ve výhledu, dnes dokáží aranžéři vybrat ze sortimentu takové zboží, které lze ve výlohách vystavit. Přesto řada pronajímatelů i nadále odmítá přítomnost obchodů s erotickým sortimentem ve svém centru. Důvody jsou různé, nejčastějí to jsou obavy z reakce zákazníků či majitelů sousedních prodejen. U některých center to může vyplývat i z etických kodexů, jež zmíněný sortiment předem vylučují.

„Trh s erotickým zbožím je poměrně specifický v tom, že zákazníci jsou věrni své značce a pro zahraniční firmy je vstup na trh poměrně náročný. Také Češi jsou v tomto směru konzervativní. U nás dnes existuje pouze jedna firma, která dokázala vybudovat síť prodejen po celé republice pod značkou Erotic City. Té konkurují jednotlivé prodejny, které však nevytvážejí síť. V současné době nám není známo, že by se do České republiky chystal vstoupit některý zahraniční řetězec,“ říká Ivan Michněvič.