Filmová recenze: Casey Affleck v srdceryvném snímku útočí na Oscara

Sošky filmových cen Oscar

Sošky filmových cen Oscar Zdroj: Prayitno CC BY 2.0

Oscary se blíží a s nimi i premiéry nejlepších amerických snímků loňského roku. Jedním z nich je i Místo u moře, které bude 26. února soutěžit hned o šest sošek – za nejlepší film, režii, původní scénář a tři herecké výkony.

Minimálně dva Oscary by si toto zimní drama z Massachusetts zasloužilo. Jednoho za neokázale srdceryvný, disciplinovaně intenzivní výkon toho lepšího, ač ne slavnějšího z bratrů Afflecků Caseyho. Affleck vytvořil hlavní roli sebedestruktivního údržbáře Leeho z bostonského předměstí, jenž se po smrti nemocného staršího bratra musí vrátit do rodného městečka a ke vzpomínkám na ještě horší rodinnou tragédii.

Druhého Oscara by měl dostat scénář Kennetha Lonergana, který mistrovsky rozpracoval námět Matta Damona, jenž původně zamýšlel Místo u moře natočit jako svůj režijní debut. Lonerganova filmová kariéra na rozdíl do té Damonovy poslední dobou stagnovala, po dlouholetých problémech se studiem i diváky okolo jeho opusu Margaret. Mimo něj má na kontě jen výborné sourozenecké drama Na mě se můžeš spolehnout, díky němuž v roce 2000 prorazil Mark Ruffalo.

Teď přišel čas ocenit, jak výborně umí čtyřiapadesátiletý Newyorčan Lonergan vystavět drama obsahující flashbacky vzpomínek a psát dialogy, tak aby příběh o truchlení a zdrcující tíze viny nepůsobil otřepaně, banálně, lacině nebo sentimentálně. Jako režisér si občas k melodramatu naběhne. Jednou když nechá tragédii doprovázet těžkou hudbou od Albinoniho a Händela či zpomalenými záběry, jindy v uplakané scéně setkání Leeho s bývalou manželkou, která se nesesype pod náloží emocí hlavně díky hercům.

Stěžejní je vztah Leeho k jeho dospívajícímu, společenskému, přidrzlému synovci v podání skvělého a po právu na Oscara nominovaného Lucase Hedgese. Spolužití mladíka s jeho novým poručníkem se odvíjí během řešení praktických každodenností a za zvuků hádek a nadávek, za přítomnosti absurdního humoru a sarkasmu a mezi komplikovanými mezilidskými vztahy.

Místo u moře tiše eroduje srdce, aniž diváky vyčerpává stahováním do hlubin zoufalství. Pomalu, citlivě pozoruje své hrdiny v neuspěchaném realistickém módu neobsahujícím žádná jednoduchá a jasná řešení. Jeho slaná melancholie chutná po soucitu, jeho serióznost se zdá pravdivá, jeho postavy jsou obyčejné, chybující, ztracené, blízké – prostě vrcholná ukázka kvalit a síly takzvaného amerického nezávislého filmu.

Místo u moře
(drama, USA 216, 137 min)
Režie a scénář: Kenneth Lonergan