Recenze American Crime Story. Případ století na Netflixu v dokonalém seriálu

Minisérie Lid vs. O. J. Simpson patří spolu s Hrou o trůny k nejpravděpodobnějším vítězům mnoha cen Emmy.

Minisérie Lid vs. O. J. Simpson patří spolu s Hrou o trůny k nejpravděpodobnějším vítězům mnoha cen Emmy. Zdroj: fx

Dvacet let starý proces s O. J. Simpsonem ožívá na obrazovkách. Hvězdně obsazenému desetidílnému seriálu vévodí Sarah Paulsonová v roli žalobkyně.

Za rok, po který na českém území funguje, stačil už Netflix přinést řadu důležitých a dosud legálně nedostupných seriálů i filmů. Nyní se čeští diváci díky světové internetové službě mohou konečně dostat k minisérii Lid versus O. J. Simpson: American Crime Story. Desetidílná minisérie dokazuje, jak mnohovrstevnaté, společensky důležité a kritické seriály nyní ve světě vznikají.

Jak název série napovídá, jde o typově podobný seriál jako American Horror Story. Ostatně na obou seriálových fenoménech se podílel producent Ryan Murphy. Podobně jako hororový seriál vychází z principu co série, to jeden hororový podžánr, každá série kriminálního díla nabídne jeden případ. A v roce 2016 nešlo přijít s logičtějším a atraktivnějším případem, než s vraždou manželky hvězdy amerického fotbalu a hollywoodské hvězdy O. J. Simpsona. Od proslulého případu loni uplynulo dvacet let a americká společnost si i díky tomuto seriálu připomněla jednu z nejčernějších chvil tamní justice.

Ryan Murphy a jeho tým vytvořili dokonalou kroniku osudového případu v deseti kapitolách. Vše začíná objevením podivné vraždy v luxusní čtvrti Los Angeles a pokračuje sestavením hvězdného týmu obhájců. Mistrovství seriálu však je především v tom, jak košatě celou story vypráví. Jaký vliv měl případ Lid versus O. J. Simpson na americkou televizi, jak se propíraly osudy jednotlivých žalobců v médiích, a to nejen bulvárních, vše tu je zcela jasně vystiženo nejrůznějšími odbočkami, minipříběhy. Divák pochopí, jak se i něco tak tragického jako tato vražda stalo popkulturním fenoménem, na nějž dodnes odkazují knihy, filmy i seriály (například motiv nepadnoucích rukavic, které se dostaly i do právnických učebnic).

Hvězdnost seriálu dodává také obsazení plné filmových superstar. Tou hlavní nejspíš bude John Travolta v roli advokáta Roberta Shapira, ale také držitel Oscara Cuba Gooding Jr. v roli O. J. Simpsona odvádí skvělý výkon.

Všechny však dokonale válcuje tradiční spolupracovnice Ryana Murphyho Sarah Paulsonová v roli žalobkyně Marcii Clarkové. Právě tato postava si při soudu prošla učiněným peklem, protože se stala předmětem mnoha defamačních kampaní advokátů. Navíc ve stejnou dobu přicházela o dítě ve sporu s exmanželem. Zároveň byla v genderově nekorektních devadesátých letech cílem mnoha útoků kvůli své vizáži. Další střípek, který by mohl uniknout průměrným tvůrcům, ale nikoli Murphymu a jeho týmu. Paulsonová pak silnou, ale brutálně drcenou ženu hraje vskutku obdivuhodně.

American Crime Story je mistrovskou ukázkou, jak lze tvořit díla podle skutečných událostí. Ačkoli každý zná vyústění příběhu, nelze než si pustit další epizodu a fascinovaně hledět, co všechno se pokazilo během jasného případu. Tedy případu, u nějž všichni členové poroty znali vraha, ale položili si jinou otázku: povedlo se žalobcům předvést dostatek legálně uznatelných důkazů, že to skutečně udělal? Zkrátka taková americká kriminální historka.

O. J. Simpson: American Crime Story
(kriminální, USA, 10 epizod)
Hlavní tvůrci: Scott Alexander, Larry Karaszewski