GM míří s výrobou do levných zemí. Zvažuje Čínu, Brazílii i Polsko

General Motors v Číně

General Motors v Číně Zdroj: profimedia.cz

Americká automobilová skupina General Motors by po uzavření závodů v Německu a Británii mohla rozšířit produkci v továrnách umístěných v zemích s nízkými náklady, to znamená v Polsku, Rusku, Číně, Indii, Mexiku a Brazílii. Napsal to německý týdeník Der Spiegel s odvoláním na interní strategický dokument GM.

Podle dokumentu, který společnost podle Spiegelu představila na své konferenci, plánuje skupina zvýšit do roku 2016 vývoz na evropský trh ze svých továren v Mexiku, Jižní Koreji a Číně o 300 tisíc vozů. Uzavřen bude naopak závod Opelu v německé Bochumi a britská továrna Vauxhallu v Ellesmere Port, aby se výrobní kapacity GM v Evropě snížily o zhruba třetinu.

„Ohledně produkce vozů Opel žádné rozhodnutí nepadlo,“ řekl agentuře Reuters mluvčí evropské divize GM v reakci na šířící se zprávy médií o přesunu produkce GM a její dceřiné firmy Opel z Německa. Dodal ale, že GM je vždy připravena využít příležitostí, které nabízí globální trh.

Výkonný šéf Opelu Karl-Friedrich Stracke pro sobotní vydání listu Bild vyloučil, že by se některá německá továrna GM mohla uzavřít do konce roku 2014. Po uplynutí této doby ale podle něj neexistují žádná „tabu“.

Stracke dodal, že Opel představí v příštích dvou nebo třech měsících zaměstnancům konkrétní rozhodnutí, která ovlivní budoucnost společnosti. Podle zdrojů Reuters vedení Opelu příští týden představí dozorčí radě podnikatelský plán, který bude pravděpodobně zahrnovat uzavření dvou evropských továren.

„Situaci pozorně sledujeme a jsme s vedením Opelu v kontaktu,“ řekla k posledním zprávám mluvčí německého ministerstvo hospodářství.

Automobilka Opel se v uplynulých letech dostala do existenčních problémů a skupina GM chystala její prodej, nakonec se ale rozhodla německou dceru vlastními silami restrukturalizovat. Opel již v rámci restrukturalizace uzavřel továrnu v belgických Antverpách a zrušil 8 tisíc ze 48 tisíc pracovních míst.