Hledá se nové město. Přesunutí topící se Jakarty má stát stamiliardy | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Hledá se nové město. Přesunutí topící se Jakarty má stát stamiliardy

Petra Jansová

Petra Jansová

Nejdelší dopravní zácpy na světě, nedostatek pitné vody, ale i skutečnost, že Jakarta postupně mizí pod mořem, způsobily, že tamní vláda hledá nové místo pro hlavní město Indonésie. Přesun milionů lidí by měl vyjít na zhruba na 33 miliard dolarů (766 miliard korun).

 

To,  proč prezident čtvrté nejlidnatější země na světě Koo Widodo oficiálně zahájil plán na přesunutí hlavního města na ostrov Borneo, má hned několik důvodů.

Devítimilionová aglomerace se potýká zejména s neustále se přibližující se hladinou moře. Zhruba 15 centimetrů území ročně zcela zmizí pod vodou, do dvaceti let se takto potopí zhruba polovina rozlohy Jakarty. Aktuálním problémem města je rovněž problém s odpadní vodou, čističky zvládnou vyčistit jen dvě až pět procent jejího objemu.  

Kam se metropole přestěhuje, zatím není jasné. Stejně tak nebyly zveřejněny podrobnosti o tom, kdy k přesunu dojde. Podle zpravodajského serveru BBC by nová metropole mohla vzniknout v provincii Kalimantan. Výstavba nového města a přesun obyvatel podle odhadů vyjde na 33 miliard dolarů (766 miliard korun).

Astana už není. Hlavní město Kazachstánu ponese jméno bývalého prezidenta

Indonésie není první zemí, která o přesunu svojí metropole uvažuje. V roce 1997 tyto vize realizovali v Kazachstánu. Veškeré dění tam z Almaty přesunuli do původně provinčního města Astana. V březnu 2019 byla přejmenována na Nur-Sultan.

Z druhého nejchladnějšího města na světě se tak díky prosperující ekonomice postavené především na ropném průmyslu stalo zanedlouho výstavní město, na jehož podobě se podíleli přední světoví architekti. Jeden z nejzajímavějších objektů Khan Shatyr pro Astanu navrhl Norman Foster. 

Prohlédněte si fotogalerii:

Nové hlavní město bylo před 14 lety rovněž vybudováno v Barmě. Neipyijto, která zaujímá čtyřikrát větší plochu než Londýn, se nachází 320 kilometrů od toho původního. Výstavba probíhala pod přísným utajením.  

Zpracování kávy se v Indonésii nezměnilo již sto let, podívejte se do tamní pražírny

Charakteristickým znakem města jsou široké ulice o několika pruzích s téměř nulovým provozem. Bulváry lemují rovněž poloprázdná nákupní centra a hotely. A ve městě, které na rozdíl od těch ostatních v Barmě, má dostatek elektřiny, je i safari, zoologická zahrada a tři sportovní stadiony.

A zatímco Indonésie hledá , kam nové hlavní město umístit, v Bolívie fungují rovnou dvě. Sucre jako jediná metropole fungovala až roku 1899. po prohraném občanské válce se o svoji výsadu musí dělit s La Paz, kam se přesunul parlament a veškeré  státní úřady. 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!