Hrdinu si spletl s čuníkem

Jiří Škarka z jihlavské cizinecké policie dostal za zásah na dálnici při dopravní nehodě medaili za statečnost.

Byla to mimořádná situace. Auto na dálnici D1 srazilo 9. ledna policistu a ujelo. Na 118. kilometru byl tehdy zmatek kvůli pobíhajícím prasatům z havarovaného kamionu. Hrozilo, že dojde k hromadné nehodě, podobné té z loňského roku, kdy se jen o pár kilometrů dál srazilo přes sto aut.

„Byli jsme u nehody první, takže jsem se s kolegy snažil zastavit provoz. Najednou do mě narazilo auto. Než jsem se stačil vzpamatovat, tak bylo pryč,“ vzpomíná na osudnou službu na dálnici D1 jihlavský policista Jíří Škarka.

Řidič Škody Superb místo toho, aby zastavil a snažil se vážně zraněnému policistovi pomoci, tak ujel.
„Prý si mě spletl s jedním z čuníků, kteří pobíhali po dálnici,“ vysvětluje devětatřicetiletý Škarka. Podle něj ho ale musel řidič vidět, protože měl v ruce baterku a na sobě reflexní vestu.

„Ostatní mě viděli,“ podotýká policista a jeho přítelkyně se přidává: „Už jste někdy viděl prase v reflexní vestě?“ diví se.

Před soudem neskončil

Řidič se nakonec policistům sám přihlásil. Před soudem ale neskončil.

„Státní zástupce 21. července trestní stíhání podmínečně zastavil,“ informoval jihlavský okresní státní zástupce Arif Salichov. A důvod? „Zřejmě splňoval zákonné podmínky, což znamená, že vyrovnal škodu, doznal se a byl bezúhonný,“ doplnil Salichov.

Že nebyl řidič potrestán, nevadí ani zraněnému policistovi, který je stále na nemocenské a po dvou operacích obou nohou ho čekají další zákroky.

„K tomu se nechci vyjadřovat, je to mezi námi,“ sdělil Škarka. U policie slouží devět let a počítá s tím, že se ještě letos vrátí do služby.

„Dálnice je velmi nebezpečná a určitý respekt je tam potřeba. Hlavní díl viny ale nesou neukáznění řidiči,“ upozorňuje Škarka.

Za zásah na dálnici, při kterém byl zraněn, dostal ocenění za statečnost od policejního prezidenta Oldřicha Martinů.

„Svou přítomností na místě nehody zabránil daleko větším škodám,“ ocenil práci policisty Oldřich Martinů.

Stejného názoru je i Škarkův přímý nadřízený, šéf cizinecké policie v Jihlavě Leoš Švarc.

„Ocenění za statečnost je ve správných rukou. Nehoda se stala v zimě a tehdy byla špatná viditelnost, takže bylo nutné na hrozící nebezpečí upozornit řidiče. Kdyby to neudělal, tak by mohlo dojít i k obětem na životech,“ míní Švarc. Ten si navíc na podobný úraz policisty ve službě nevzpomíná. „Byl to ojedinělý případ,“ dodal Leoš Švarc.

Že jsou policisté na dálnici v každodenním nebezpečí, potvrzuje i Petr Halán z dálničního oddělení ve Velkém Beranově. Spočítal, že za poslední dva roky se staly čtyři případy, kdy byl policista při výkonu služby zraněn. „Vždy to bylo ve chvíli, kdy byl s kolegy u nehody a zezadu do jejich auta někdo narazil,“ vysvětlil Halán.

Zranění policistů naštěstí nikdy nebyla vážná. S technikou už to bylo často horší. Například při nehodě v listopadu roku 2007 neukázněný řidič zcela zdemoloval policejní auto.