Ikea mění model knihoven, lidé raději hromadí suvenýry

Klasické knihy mizí z obývacích pokojů. Na nástup elektronických čteček se rozhodl zareagovat nábytkářský gigant Ikea. Příští měsíc začne nabízet upravený model svých knihoven Billy, které patří k jeho nejprodávanějším výrobkům už od 70. let minulého století.

Lidé totiž v knihovnách stále častěji schraňují jiné předměty, než papírové knihy. “Zákazníci je využívají k ukládání různých suvenýrů, dekorativních předmětů a ozdob, případně luxusních svazků, ale ne pro klasické knížky ke čtení,” píše o motivech Ikey časopis Economist. Nový model proto bude mít rozměrnější police a skleněná dvířka, která už Ikea začala nabízet také u stavajícího modelu Billy.

Častými zákazníky Ikey jsou ve světě mladí lidé, kteří si levnějším nábytkem zařizují své první bydlení. Právě tato věková skupina, pokud vůbec čte knihy, dává přednost digitální verzi. Jak poznamenává Economist, pro obrázek toho, jak moc se knižní trh mění, se stačí podívat do regálů.

Ve Spojených státech se prodej elektronických knih loni zvýšil meziročně na dvojnásobek a tvoří už pětinu všech knižních prodejů. Zhruba 12 procent dospělých Američanů vlastní elektronickou čtečku knih. Internetový obchod Amazon.com prodává víc digitálních knih než tištěných na papíře. Amazon nabízí knihy od roku 1995, o dvanáct let později uvedl na trh čtečku Kindle a elektronickou knihu. Dnes nabízí už přes 950 tisíc titulů.

Dvojkou na americkém trhu se letos stala čtečka Nook společnosti Barnes & Noble. Firma těžila z poměrně husté sítě kamenných knihkupectví, kde svou čtečku masivně propaguje.Naopak konkurenční síť Borders Group uzavřela všechny klasické obchody a vyhlásila bankrot. Její elektronický obchod odkoupila společnost Kobo.