Indické e-shopy čekají na venkov

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz, kolaz E15

Sab kuch bikta hai. Tato věta vysázená tučným písmem momentálně lemuje indické silnice a útočí na diváky z televizních obrazovek. Znamená jednoduše „všechno je na prodej“. Za reklamním sloganem stojí firma, která se snaží přilákat lidi do svého internetového tržiště. Reklama nabádá k výměně starého za nové a je zacílena na miliony Indů, kteří v příštích několika měsících získají přístup k internetu.

Ve srovnání s obřím čínským on-line obchodem s obratem 200 miliard dolarů je indické obchodování přes internet v plenkách. Jeho hodnota dosahuje zhruba 13 miliard dolarů, rychle však roste.

Firmy, které používaly e-obchodování, se dlouho vzpamatovávaly z prasknutí internetové bubliny na přelomu tisíciletí. Ještě dnes generují 60 procent tržeb indického webu prodeje zájezdů turistickými agenturami. Většina indických firem v oboru doufá, že je koupí velký mezináprodejce rodní hráč, jako se to poštěstilo serveru Bazee. com, který v roce 2004 koupila eBay za 50 milionů dolarů.

Hlavní příčinou stagnace je fakt, že jen velice málo Indů má možnost nebo potřebu používat internet. Jen necelých deset procent miliardové populace je on-line. Čísla ale rychle rostou vlivem mobilního internetu, který přivede na trh obyvatele menších měst a venkovany.

Za poslední dva roky se objevila řada nových hráčů, kteří přes internet prodávají potraviny, oblečení nebo provozují tradiční tržiště. Nejméně šest indických webových portálů, mezi nimi několik start-upů, má hodnotu 100 až 200 milionů dolarů. Za částí z nich stojí Indové se zázemím (a kapitálem) v Silicon Valley nebo Bay Area v USA.

Největší indický e-shop má jméno Flipkart. Založili ho Sachin a Binny Bansalové, absolventi elitního Technologického Institutu v Dillí. Podle vlastních slov ovládají třetinu on-line maloobchodu a mají více než deset milionů registrovaných uživatelů. Mezi další dravce patří brýlí Lenskart, firma HealthKart, která nabízí léky, nebo obchod s kojeneckými potřebami Firstcry.

Rozvoji e-obchodu určitě pomůže start sítě 4G, která bude zprovozněna během letošního roku. Vláda slibuje výstavbu páteřní sítě z optického vlákna, která má pomoci rychlému širokopásmovému internetu. Do infrastruktury chce investovat čtyři miliardy dolarů. Podle expertů se počet uživatelů rozšíří za pět let na 600 milionů.

Stále tu ale existují překážky a často mají politický rozměr. Tradičnímu segmentu maloobchodu dominují malé obchůdky zvané „kirana“ prodávající denní potřeby. Elektroniku a další produkty lidé nakupují na pověstných městských „bazaarech“, které jsou pro většinu Indů stále volbou číslo jedna. Tyto bazaary mají silnou lobby a v e-shopech vidí nebezpečného rivala.

Současné politické klima přeje spíše tradičním obchodníkům, kteří jsou považováni za zdroj zaměstnanosti pro miliony lidí. Úspěch domácích hráčů ale ukazuje, že i v Indii se časy mění. A snad ani v Indii už nikdo nevěří, že e-obchody jsou další internetovou bublinou.

Autor je členem sítě GlobeReporter.org