Internetový obchod Alibaba si koupil přední hongkongské noviny

Jack Ma, šéf firmy Alibaba

Jack Ma, šéf firmy Alibaba Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: World Economic Forum via Flickr

Největší čínský internetový prodejce Alibaba se dohodl na koupi předního hongkongského anglickojazyčného deníku South China Morning Post (SCMP) a dalších mediálních aktiv skupiny SCMP Group. Plyne to z dnešního sdělení obou společností. Transakce zřejmě vzbudí obavy o svobodu tisku v Hongkongu, uvedla agentura Reuters.

Dohoda vedle listu zahrnuje licence na hongkongská vydání časopisů Esquire, Elle, Cosmopolitan a Harper's Bazaar. Finanční aspekty transakce firmy nezveřejnily. List South China Morning Post má přední pozici na trhu tisku pro anglickojazyčnou elitu, která v této bývalé britské kolonii stále dominuje. Změny v jeho směřování se považují za barometr svobody tisku poté, co Hongkong v roce 1997 převzala Čína.

„SCMP má v tomto regionu kultovní status a má velkou mezinárodní reputaci díky své žurnalistické kvalitě a hodnověrnosti,“ uvedl v dopise čtenářům listu místopředseda správní rady Alibaba Group Joe Tsai. List ale podle něj stejně jako další tištěná média stojí před dramatickými změnami a Alibaba věří, že je dokáže uskutečnit. Tsai slíbil, že list zůstane objektivní, přesný a nestranný a redakční rozhodnutí budou dělat novináři, nikoli vedení vlastnické firmy.

Alibaba si letos výrazně posiluje aktivity na mediálním poli. Společnost začala expandovat do filmového průmyslu prostřednictvím spolupráce s hollywoodskými studii a v říjnu nabídla převzetí firmě Youku Tudou, která je považována za čínskou obdobu videoservisu YouTube.