Jak se vyvíjel design volantů Škoda: od ručního plynu až po páčky pro řazení

Věřili byste, že tyto dva volanty od sebe dělí více než 100 let?

Věřili byste, že tyto dva volanty od sebe dělí více než 100 let? Zdroj: Autorevue.cz

Volant vozu Laurin & Klement Voiturette A z roku 1905. Už tehdy měl konvenční tvar, plyn se však dávkoval páčkou uprostřed
Laurin & Klement Škoda 110 z roku 1925. Volant vypadá podobně jako u Voiturette A a ruční plyn zůstal přesto zachován, vedle toho ale přibyl klasický pedál plynu.
Škoda 860 z roku 1932 už měla i páčky pro přepínání světel a směrovek.
Superb 4000 z roku 1940 už je však měl na přístrojové desce.
Škoda 1201 „Sedan“ z roku 1952 měla uprostřed volantu klakson, houstnoucí doprava to vyžadovala.
6
Fotogalerie

Řada z nás si to možná ještě pořádně neuvědomuje, nebude ale trvat dlouho a konvenční volanty z automobilů úplně zmizí. Pojďme si nyní připomenout, jak se vyvíjely volanty vozů Škoda.

Nedá se nic dělat, soumrak skutečně řidičských automobilů se blíží. Automobilky už dlouho laborují s myšlenkami samojezdících vozů. Každý nový systém, který řidiči umožní pustit volant a nechat jízdu na elektronice, je součástí skládačky, která se ve svém skutečně použitelném stavu bude vyskytovat na silnicích v horizontu deseti let.

S tím bohužel odpadá prvek, bez kterého si jízdu vozem zatím neumíme úplně představit – volant. Nejdříve se bude nenápadně stahovat do pozadí, a sice pouze v plně autonomním režimu jízdy, ty nejvíce hi-tech automobilky jej už nebudou mít vůbec.

Celý článek a fotogalerie na serveru Autorevue.cz >>>