Jazzfest: za málo peněz co nejvíc muziky

Vychoval řadu muzikantů, sám hraje a potýká se s čím dál menší podporou Jazzfestu. Milan Krajíc.

Deset let stojí saxofonista Milan Krajíc v čele mezinárodního jazzového festivalu. Deset let nabízí lidem to nejlepší, co lze na světové a české jazzové scéně slyšet. Letos se mu podařilo k vystoupení na festivalu přesvědčit bubeníka Horacia „El Negro“ Hernandeze, světovou hvězdu par excellence. Půjde o Hernandezovu českou premiéru.
Po celou dobu, co pořádá jazzový festival, který se v Karlových Varech uskuteční už po sedmadvacáté, bojuje o finanční podporu města (festival podporuje i stále stejnou částkou kraj). To přitom na festival vypisuje tak zvaný povinný grant neboli deklaruje svůj zájem na tom, aby se taková akce ve městě odehrávala. Letošní podpora je vůbec nejnižší za posledních deset let. „Jsme už na absolutním dně. Za méně peněz se už festival udělat nedá,“ říká Krajíc odevzdaně.

Jak vidíte současnou jazzovou scénu v Karlových Varech?

Dobře. Alespoň v tom směru, že tady v poslední době vyrostlo hodně dobrých muzikantů. Jsou to mladí kluci, kteří jsou většinou z naší školy (Základní škola a základní umělecká škola ve Šmeralově ulici - pozn. aut.), po studiu u nás vystudovali konzervatoř v Praze a někteří z nich se vrátili zpátky. Jsou opravdu dobří, s některými hraju. Další pozitivum je, že začal fungovat Klub Paderewski v Husovce. To je sál, který je schopen pojmout daleko víc žánrů a klub, o kterém je hodně slyšet, do programu zařazuje i jazzové koncerty. A pravidelně dělá jazzové koncerty i hotel Imperial, který do svého klubu vozí opravdu dobré kapely. Tím jsme ale skončili.

Jazzový festival tu má dlouhou tradici, je to mezinárodní akce, na které hrají špičkoví hudebníci. Jak si vysvětlujete klesající podporu ze strany města, které festival vlastně pořádá?

Podle mě je mezinárodní jazzový festival pro lidi, kteří rozhodují o jeho podpoře, naprosto bezvýznamná akce, která je nezajímá. Nedokážou dohlédnout, že sem jezdí muzikanti, kteří v hudbě něco znamenají, a to doslova po celém světě. Loni jsem se dozvěděl, že kvůli krizi se musí šetřit. Říkal jsem si, že se nedá nic dělat. Ale pak jsem s úžasem zíral, jak město během roku plýtvá penězi na podporu komerčních akcí. Nechápu to.

Jak se vám podařilo za těchto podmínek zajistit koncert „El Negra“ Hernandeze?

Letos jsme ubrali peníze ze všeho tak, že víc už to opravdu nejde. Náklady na propagaci jsme snížili na polovinu, honoráře kapelám jsem snížil na úplné minimum. Já se svojí kapelou tam hrajeme zadarmo. To všechno proto, aby se mi sem za směšné peníze podařilo dostat alespoň jednu světovou hvězdu.

Světové hvězdy ale pochopitelně nemohou hrát za pár korun a bydlet na ubytovně. Co s tím?

Zázemí a servis nám poskytl hotel Imperial, bez jejich podpory by to nešlo. S Hernandezem jsem se na koncertě domlouval čtyři roky. Postupně jsme se domlouvali na snižování honoráře. V požadavcích měli například, že chtějí klavír Steinway. Jenže na jeho půjčení a dopravu do Varů by padl celý grant od města. Nakonec se mi podařilo ho přesvědčit, že klavír Petrof je vynikající.