Jižní Svahy: kapota na kapotě

Cesta domů z práce se pro mnohé obyvatele Jižních Svahů mění ve velké dobrodružství při hledání místa k zaparkování.

Čím větší koncentrace lidí, tím více potíží. Staletími prověřená rovnice platí i na největším zlínském sídlišti Jižních Svazích. Žije v něm téměř třicet tisíc lidí, z nichž většina pravidelně řeší problém – kde přes noc nechat své auto.

Při pokusu najít volné místo projel redaktor Sedmičky ve všední den po páté hodině odpoledne většinu parkovišť v sídlišti, hledal ovšem marně. Při hledání strávil projížďkami jednotlivých ulic mezi paneláky více než dvacet minut. Jedinou možností bylo zaparkovat auto na trávníku.

„To se mi stává často, i když riskuju, že dostanu pokutu, musím auto nechat i na místech, kde není parkování povolené. Ale strážníci dobře ví, jak složité je na Jižních Svazích zaparkovat, takže jsou vůči nám benevolentní,“ říká podnikatel Karel Sívek.

Sedmička oslovila třicet náhodně vybraných obyvatel sídliště s otázkou, jaký je podle nich nejpalčivější problém Jižních Svahů. S výjimkou dvou se všichni shodli právě na parkování. „Pokud člověk nepřijede kolem třetí hodiny, tak už moc šancí nemá. Po páté je to úplná tragédie, nezbývá než jezdit, hledat a doufat,“ potvrzuje Adam Beňo.

Důvod potíží je jasný: když dělníci začali sídliště v šedesátých letech minulého století stavět, nikdo s tolika auty nepočítal. Proto dnes lidé parkují i tam, kde by správně s autem stát neměli. „Přece nenechám auto na parkovišti u Čepkova,“ dodává Beňo.

Záchrana je ale v nedohlednu, protože sídliště nemá žádné další plochy, kde parkoviště postavit. „Jedinou možností je postavit podzemní garáže,“ vysvětluje náměstek primátorky Miroslav Šenkýř.

Radní města už dokonce vytipovali několik míst, kde by mohly podzemní garáže stát. „Je jich více, v okolí Budovatelské ulice, mezi výškovými bloky, pod některými dětskými hřišti nebo nad ulicí Slunečná,“ říká náměstek primátorky Miroslav Šenkýř.

Zástupci města už dokonce nabídli tyto vhodné plochy soukromým investorům. „Ale bohužel žádný zatím neprojevil o rizikovou investici zájem,“ dodává Miroslav Šenkýř. Lidé už začínají být podráždění, protože potíže s parkováním se stupňují. „Aut je stále více, takže to začíná přesahovat únosnou mez,“ říká Jarmila Urubková.

Ona i tisíce dalších se musejí smířit s tím, že v dohledné době se s největší pravděpodobností nic nezmění. Radní totiž do stavby nových podzemních garáží z městské pokladny investovat nechtějí. „Pro město by taková investice byla vysoce riziková, bylo by to strašně drahé a neefektivní. Navíc bychom tím zvýhodnili jen určitou skupinu obyvatel města, což by asi také nebylo dobré,“ dodává Šenkýř.

Situace ohledně problémového parkování však není jen na Jižních Svazích, ale v podstatě všude, byť na největším sídlišti je nejcitlivější, protože se dotýká tisíců lidí. „Místa na nová parkoviště máme vytipována i jinde, ale naráží to na stejný problém – potřebujeme sehnat investora,“ vysvětluje Šenkýř.

Řidiči to ve Zlíně skutečně nemají jednoduché, výrazně jim komplikuje život i fakt, že právě ve Zlíně musejí na placených parkovištích platit cenu, která je druhá nejvyšší v Česku. Zjistil to výzkum společnosti Empirica. Lidé ve Zlíně průměrně zaplatí za hodinu dvacet dva korun, více platí pouze obyvatelé Karlových Varů.