Josef Roider: Na Porsche se čeká všude. I v Česku

Josef Roider

Josef Roider Zdroj: Porsche Inter Auto CZ

Porsche se stává v Česku miláčkem „davů“. Josefa Roidera, šéfa společnosti Porsche Inter Auto CZ, to příliš nepřekvapuje. V rozhovoru pro E15 řekl: „Češi jsou poučení a nároční. O vozech, které kupují, vědí hodně.“

* E15: Podle vyjádření Bernharda Maiera, prodejního a marketingového šéfa Porsche, automobilka letos očekává nárůst prodejů o dvacet procent. Dojde k něčemu podobnému i v Česku?

Určitě. Dokonce si myslím, že bychom mohli očekávat ještě příznivější čísla. Jenže asi nebudeme schopni více aut dodávat. Produkce je omezená a my jich asi tolik neobdržíme. Celosvětově totiž zájem o vozy Porsche velmi stoupl.

* E15: Jak dlouho se na Porsche u nás čeká?

Snažíme se o co nejkratší dodací lhůty. Ta nejdelší je u dieselového Cayenna, ten je velmi poptávaný. Když si ho dnes někdo objedná, vůz dostane na konci roku, maximálně počátkem příštího roku. U dalších modelů je to příznivější. Na Panameru se čeká přibližně tři měsíce. Musím také zmínit, že velkou roli hraje to, že čeští zákazníci jsou ve své většině velmi nároční. Chtějí lepší výbavy, mají rozličná přání. To samozřejmě vše prodlužuje, když se vůz dělá na individuální objednávku. To je ale u Porsche normální, tak se ale vyrábějí všechny vozy. Porsche nevyrábí na sklad.

* E15: Takže stále platí, že převážná část Čechů si objednává Porsche s lepší výbavou?

Stále. Pokud srovnám Česko s dalšími zeměmi, tak my opravdu prodáváme nejlépe vybavené vozy. A to se týká i motorizace. Když vidím vozy Porsche v Rakousku, tak to jsou středně vybavené vozy, mají „letní“ základnější, standardnější výbavu. Kdežto český zákazník chce většinou vše, nadstandardní výbavu. Pracuji v autoprůmyslu dlouho. A je to pro mne velmi zajímavé zjištění.

* E15: Které modely se v Česku nyní prodávají nejlépe?

Nejvíce se dnes prodává Cayenne, je to nejnovější model, tak to je ten hlavní důvod. Hodně prodáváme stále Panameru, a pak také klasiku – 911.

* E15: Kdysi jste prohlásil, že si dovedete představit, že prodáte ročně 500–600 vozů Porsche. Letos je na ně za prvních pět měsíců 133 registrací (loni 106). Jste s tím spokojený?

S těmi čísly jsem spokojený. Těch 500–600 prodaných vozů, to bude ještě chvíli trvat. Ale není to nemožné. Odhaduji to tak na rok 2016. I podle srovnání s podobným trhem v Rakousku. Hodně také bude záležet na tom, zdali se nestane něco nečekané, jako nedávno v Japonsku.

* E15: Katastrofa vás nějak ovlivnila?

Jistě, třeba dodávky některých barev (červená, hnědá) pocházejí odsud. Kvůli zemětřesení proto vznikly nějaké problémy i značce Porsche, stejně jako ostatním.

* E15: Jak vozy nabízíte? Všiml jsem si, že třeba na rozdíl od Audi, které má slogan Náskok díky technice, Porsche žádný podobný slogan nemá.

Když už jste zmínil Audi. To je v docela jiné situaci. Produkuje milion vozů ročně, Porsche se blíží hranici 100 tisíc. Audi však má mnohem širší nabídku. Od A1 až po A8. Musí zákazníky pravidelně oslovovat. To Porsche ne. Nám stačí jediné - nechat potenciálního zákazníka svézt. Neinvestujeme do klasické reklamy. Zato peníze dáváme hodně do různých testovacích jízd pro zákazníky. Nabízíme jim mnoho nejrůznějších programů. Mohou třeba jezdit s vozy ve Finsku na zamrzlých jezerech. Máme Porsche World Show, během níž se mohou svézt s instruktory na okruhu nebo v terénu.

* E15: Co konkurence?

Kdybych měl mluvit o konkurenci, tak ve sportovním segmentu je to Ferrari. Je spousta klientů, kteří se pohybují mezi Porsche a Ferrari, ale cílový model je pro ně A8. Mercedes by snad mohl být konkurentem pro Panameru.

* E15: Co Jaguar?

Toho nevidíme jako velkou konkurenci. Málo se také prodává Lamborghini. Snad ještě trochu Aston Martin.

Josef Roider (50)

Pochází z rakouského Henndorfu/Wallersee. V Linci vystudoval na univerzitě marketing a controlling. Na pozici generálního ředitele a jednatele společnosti Porsche Inter Auto CZ působí již jedenáctým rokem.