Jumbo Intercontinental: Nejdelší svého druhu

Boeing 747-8 Intencontinental Lufthansy s imatrikulací D-ABYA, první dodaný letoun tohoto druhu

Boeing 747-8 Intencontinental Lufthansy s imatrikulací D-ABYA, první dodaný letoun tohoto druhu Zdroj: E15 Stepan Bruner

747-8 nepatří ani zdaleka mezi nejvyšší letouny, přesto na výšku měří téměř 20 metrů
Takový nástupní můstek je u Boeingu 747 k vidění zřídka, obvyklejší jsou nástupní mosty
Jeden ze čtyř motorů General Electric GEnx
Vnitřní průměr motorů přesahuje 2,6 metru, vnější činí 322 centimetrů
každý z motorů váží 5,6 tuny
17
Fotogalerie
Není největší, nejvyšší, nejširší a v počtu sedadel výrazně zaostává za svým úhlavním rivalem. Jeden primát si ale vydobyl. Nový Boeing 747-8 Interncontinantal, nová verze legendy letectví brázdící nebe přes 40 let, je vůbec nejdelším letounem určeným pro přepravu cestujících.

První Boeing 747 spatřil světlo svět v roce 1969 a byl největším dopravním letadlem své doby. 747-8 je už několikátou modernizací a oproti svému předchůdci, řade 400, je o 5,6 metrů delší.

Charakteristický vyboulený nos celé řady, na jehož vrchu sedí pilotní kabina, vznikl kvůli potřebě odklápěcí přídě pro dobrý přístup do nákladového prostoru. Původně malá kaplička pro piloty se na přání dnes již neexistujících, ale svého času největších aerolinek Pan Am zvětšila na elegantní vlnu. Právě ta stojí za přezdívkou letadla „Jumbo“, vedení aerolinek totiž čelní část letadla připomínala slona s chobotem.

OBRAZEM: Nejdelší dopravní letoun světaBoeing 747-8 sice není největší, mezi dopravními letadly ale kraluje svou délkouBoeing 747-8 sice není největší, mezi dopravními letadly ale kraluje svou délkou | E15 Stepan Bruner

Prvním zákazníkem pro novou verzi americké legendy se stala německá Lufthansa, první stroj (na snímcích v galerii) dostala letos v létě. „Jako první zákazník jsme mohli výrazně zasahovat do vývoje a Intercontinental tak přesně odpovídá našim potřebám,“ uvedl mluvčí aerolinek Martin Riecken. Lufthasa si celkem objednala 20 letadel a rozšíření flotily těchto letadel nevylučuje.

Ve flotile Lufthansy nahradí Intercontinental svého předchůdce 747-400 a vyplní mezeru mezi Airbusy A340 a A380. Nový letoun se objevuje na linkách z Frankfurtu nad Mohanem do Washingtonu, Dillí a Bangalore, příští rok přibudou další.

Lufthansu pojí s Boeingem dlouhá společná historie. V roce 1957 se německé aerolinky rozhodly vstoupit do éry tryskových letadel a rozhodly se pro Boeing 707, první letoun dorazil o tři roky později. Lufthansa provozovla také velkou flotilu řad 737, ta ale nyní u aerolinek pomalu končí. jedinými zástupci amerických aerolinek u německé firmy tak zůstanou typy 787 a Intercontinental.