Kmeny zvou televizní diváky do světa subkultur

Kmeny

Kmeny Zdroj: Ceska televize

Představit tuzemské subkultury si dal za cíl Vladimir 518 z PSH a vydal o nich již dvě knihy Kmeny a Kmeny 0. Projekt nyní dostal televizní podobu, která do ještě širších kontur rozvádí teze knihami jen naťuknuté. Přesto se tvůrci nevystříhali několika problémů.

Úvodní díl zavádí diváky mezi vyznavače hnutí punk a hlavním průvodcem se stává frontman Plexis Dušan Lébl. Divák téměř půlhodinového dokumentu se dozví leccos o historii hudby i myšlenek hnutí a setká se s několika klíčovými osobnostmi. Přesto je dílko režisérky a scenáristky Daniely Gébové až příliš standardní. Znovu se potvrdilo, že punk v masové podobě zkrátka nedává smysl. Dílem prozařují ojedinělé okamžiky, kdy se zpovídaní staří pankáči dotýkají podstaty – hovoří o bolševikovi jako o době, která byla oproti současnosti legrací. Zkuste si dneska pomočit budovu parlamentu, jako jsme to dělali dřív. Dřív byli policisté strejdové a ňoumové, dneska to jsou bouchači, kteří chtějí ublížit. Dřív boj proti establishmentu měl jasná pravidla, dneska to má různé projevy včetně milionového zadlužení, přihlášení na obecním úřadě a kašlání na všechno a všechny.

Daleko blíž podstatě své subkultury se dostal Bohdan Bláhovec ve třetím díle věnovaném rapu, samozřejmě s notným přispěním hlavy projektu Vladimira 518. Ten celý díl rámuje promluvami popisujícími hiphopovým jazykem hiphopovou scénu. Projevuje se zde však nekritičnost, ne každý rým je vycizelovaný, postupem času už celý díl působí jako přehnaná glorifikace sebe sama. Nicméně i to vždy k hip hopu a rapu patřilo a v ostrém kontrastu stojí deglorifikovaný Orion, který celou scénu zakládal. Sledujeme jej, jak si v kantýně kupuje jídlo, jak pracuje s hudebními programy, jak se připravuje na vystoupení. Závěrečná scéna u bazénu, kdy Orion deklamuje „Prostě dělám svou práci“ pak je dokonalou parodií hiphopových klišé.

Celkem by se mělo dostat na 16 subkultur, které zachycovala desítka tvůrců. Uvidíme, jaká bude kvalita dalších epizod, ale každopádně platí, že i televizní Kmeny si zaslouží pozornost a potlesk. Za zásluhy a také za nejlepší úvodní znělku, která v Česku vznikla za poslední desetiletí.

Punk
(z cyklu dokumentů Kmeny)
Režie: Daniela Gébová
Hodnocení: 60 %

Rap
(z cyklu dokumentů Kmeny)
Režie: Bohdan Bláhovec
Hodnocení: 70 %