Do Národní galerie se zatoulali srnečci a ptáčci

Ahae: Pohled z okna. Intimní svědectví o plynutí času

Ahae: Pohled z okna. Intimní svědectví o plynutí času Zdroj: Foto Narodni galerie

Je skutečně možné pořídit dva až čtyři tisíce fotografií denně? Korejský fotograf Ahae tvrdí, že ano. Pokud by autor skutečně vyhotovil takové množství snímků, musel by v podstatě celých čtyřiadvacet hodin nepřežitě držet ukazováček na spoušti. Putovní výstava Pohled z okna zobrazuje voyeuristický pohled fotografa na přírodu z okna jeho pracovny.

Právě při fotografování přírody je důležitá síla okamžiku, na nějž autoři čekají i celé dny. Možná se jim pak podaří zachytit jedinečnou atmosféru. V případě korejského fotografa se to ale říci nedá.
Ahae fotografuje především teleobjektivy, bohužel používání velmi dlouhých skel se odráží na kvalitě fotografií. Je velmi obtížné udržet ostrost objektu na tak velkou vzdálenost, a proto jsou fotografie často „hnuté“. Vystavené snímky jsou dokumentární, ovšem kurátoři se snaží Pohled z okna prezentovat jako umělecké fotografie, neostrost je tedy zřejmě přípustná.

Expozice divákům nabízí série fotografií srnečků, kachen ve vodě, volavek a stromů. Zhruba na třech snímcích jsou zvířata skutečně komická, například srnec se zamotanýma nohama nebo straka bojující s užovkou. I několik fotografií přírody náznakem zobrazuje poetickou náladu podzimu, ale zbytek snímků je pouze fanatickou vášní jejich pozorovatele.

Na první pohled zajímavé zpracování expozice posléze zaráží. Velkoformátové fotografie jsou zavěšené u zhruba pětimetrového stropu a nedovolují divákům detailní pohled. Pohled z okna dostal v Národní galerii nečekaně velký prostor. V ostatních městech, kde se výstava prezentuje, jsou fotografie k dispozici na týden, maximálně na 14 dní, v Praze trvá celý měsíc. Snímky z magazínu National Geographic by ale působily lépe.

Ahae: Pohled z okna. Intimní svědectví o plynutí času

Národní galerie. Veletržní palác
Výstava trvá do 14. srpnaHodnocení: 30 %