La Putyka cirkusem vzkazuje, že bez risku nelze žít

Z představení Risk

Z představení Risk Zdroj: David Pokorny

Jedním z nejaktuálnějších směrů soudobého pohybového a fyzického divadla u nás i v Evropě je nový cirkus. Disciplína propojující akrobacii, žonglérství a další cirkusové disciplíny s divadlem. Jeho předním představitelem v Česku je divadelník Rosťa Novák jr. a jeho soubor La Putyka.

Jejich nejnovější projekt Risk, který premiérově uvedli v pražské La Fabrice a jenž je součástí mezinárodního projektu Lacrimae, je asi nejdál v cestě za moderními cirkusovými technikami. Na druhé straně možná až příliš opouští divadelnost ve smyslu příběhu a dění v konkrétním prostředí. Divák je oslňován efektními akrobatickými čísly a energií, jež z dění na jevišti vychází a jež je chvílemi oslňující. Ne nadarmo tak diváci na konci nadšeně vstávají a akrobatům, žonglérům a hercům ve stoje aplaudují.

Celé představení se odehrává na jakémsi terapeutickém sezení, na němž se setkávají lidé, kteří nedokážou žít bez risku na hraně života a smrti. Kroužku se po celý čas úpěnlivě snaží účastnit také Petr Valchář, bývalý vášnivý snowboardista, jenž je po úrazu upoutaný na vozík. Je však vylučován. Kdo riskuje špatně, do naší party nepatří, jako by v první půli říkal principál – či hlavní terapeut v podání Jiřího Kohouta, který obdobné role kabaretiéra či hospodského v La Putyce pravidelně ztvárňuje.

Jednotliví aktéři pak předvádějí různé kousky a čísla, při nichž se divákům tají dech – házejí po sobě šipky a uskakují před nimi, žonglují se sekerkami, točí se v železných obručích, předvádějí řadu fyzických akrobacií. Tak trochu připomínají francouzský Cirque Galapiat a jeho představení Risque Zéro, jež jsme měli možnost vidět loni na Letní Letné. Vrcholem je divoké číslo s noži prováděné na trampolíně. Vozíčkář je však stále jakoby vytěsňován, přehlížen…

Souznění, solidarita, přátelství

Tato část končí a druhá po přestávce začíná podomácku vyrobeným dokumentem, v němž se Petr Valchář zpovídá z toho, jak jej soužití se souborem La Putyky nabíjí. Sledujeme jej ve zkušebně, ale i v přírodě, kde ho herci nosí, svačí s ním a pomáhají mu. Jako by si všichni uvědomovali odvrácenou stranu risku – náraz, bolest, úraz.

V druhé části jej postupně všichni do děje zapojují. Nabízejí mu prostor pro hru, využívají jeho sílu, používají jeho vozík k akrobaciím a fyzickým akcím. Vrcholné jsou opět akce na trampolíně a především okamžiky, kdy Petr Valchář opustí svůj vozík, břichem dolů si lehne na plato, jež je vytaženo do výše, prostrčí ruce dolů a pomáhá akrobatce tančit. Vytahuje ji do výše, houpe se s ní, přidržuje ji v těžkých, riskantních pozicích. Souznění, solidarita, přátelství. Dojemný obraz, silné poselství.

Představení Risk je především akrobatické, taneční a žonglérské. Je vyznáním lásky všech aktérů k pohybu a lidské dovednosti, výzvou k překonávání překážek a poctou všem, kteří riskovali až příliš. Oslavme je, buďme s nimi i v okamžicích, kdy už létat nemohou.

Cirk La Putyka: Risk La Fabrika Režie: Rosťa Novák a spol. Premiéra: 17. ledna Hodnocení: 80 %