Manželské etudy z odstupu. Výsledek potěší hlavně milovníky soukromých drbů

Strnadovi s rodinou

Strnadovi s rodinou Zdroj: Aerofilms

...
Z natáčení
Manželské etudy: Ivana a Václav Strnadovi, které režisérka Helena Třeštíková  sleduje od roku 1980.
4
Fotogalerie

Návrat do života rodiny Strnadových trpí malou hloubkou výpovědí. Výsledek potěší hlavně milovníky soukromých drbů o známých svých známých. 

Helena Třeštíková se opět vrátila ke svým Manželským etudám. První, černobílou část jejího nového dokumentu Strnadovi tak už diváci mohou znát z televize. Mladí architekti Ivana a Václav Strnadovi se v něm v roce 1980 vezmou, opravují svůj malý byt, narodí se jim první dítě a na cestě je další. Filmaři k nim přestali chodit v roce 1986, vrátili se až o dvanáct let později.

I druhá část snímku Strnadovi byla v televizi k vidění, v Manželských etudách po 20 letech, natočených v letech 1999 a 2005. Z praž- ských manželů jsou nyní proměnlivě úspěšní podnikatelé s nábytkem, dětí už mají pět a jeden z nich, syn Martin, jim svými útěky a opletačkami s policií přidělává vrásky. Co se dělo dál?

To ukazuje opravdu nová část, která film proměňuje v Manželské etudy po 35 letech. Syn Martin se zklidnil do podoby rozesmá- tého pohodáře, od roku 2009 rodinu ale zasáhla ještě větší dramata. Rozchod, obvinění z domácího násilí, odvolaná svatba dcery, deprese, zmíní se i pokus o sebevraždu. Prolévají se slzy, Třeštíková ovšem své protagonisty nepřesvědčí, aby na kameru o něčem z toho mluvili do hloubky. Divák tak různorodé zprávy o jejich životě sleduje se zájmem, ale z odstupu jako cizí zvědavec, který by rád věděl víc soukromých drbů o známých svých známých.


Manželské etudy: Nová generace: Dcera Třeštíkové zrentgenovala život Mirky s Kubou. Více zde >>>


Helena Třeštíková metodu časosběru používá často a ráda a s její pomocí obvykle poutavě ukazuje dramatické osudy do té doby neznámých lidí. Naposledy to ukázala v titulu Mallory. Jeho protagonistka bojující s byrokracií i vlastními slabostmi se v něm otevřela a její životní dráha tak fungovala jako obecný příběh o náročné cestě ze dna. Uzavřenější Strnadovi takový přesah příliš nenabízejí. A není tu ani žádný velký optimismus. Jejich profesionálně převyprávěný vztah postupující od radosti k únavě dokáže zanechat hořký pocit neočištěný katarzí.

Autorka je spolupracovnicí redakce.