Recenze: Borg/McEnroe nabízí strhující vnitřní zápasy tenisových hvězd

Borg/McEnroe
Borg/McEnroe
Borg/McEnroe
Borg/McEnroe
9

Skandinávské drama natáčené v Praze Borg/McEnroe se dívá do zákulisí slavného wimbledonského finále roku 1980, a hlavně do duší dvou mužů pod velkým tlakem.

Ledovec vs. Superspratek. Rivalita chladného Švéda Björna Borga a výbušného Američana Johna McEnroea na začátku osmdesátých let vzrušovala tenisový svět, novinka Borg/McEnroe ovšem není drama o soupeření dvou hvězd. Ostatně Borg a McEnroe jsou dnes kamarádi a snímek dobře vystihuje proč.

Film se soustředí na první zápas, v němž se duo na kurtě potkalo – finále Wimbledonu v roce 1980. A pomocí sledování průběhu turnaje a flashbacků do minulosti sportovců vysvětluje, o co přesně oběma v onom utkání šlo.

Dánský režisér Janus Metz se proslavil dokumentem o vojácích v Afghánistánu Armadillo, ještě předtím o Borgovi a McEnroeovi natočil epizodu do televizní dokumentární série Souboj titánů. Jeho hraná prvotina trochu trpí neukotvenou ruční kamerou, která se spolu s rychlým střihem snaží do dokonale zrekonstruovaného přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vnést víc urgence, ale spíš na sebe moc upozorňuje.

Stěžejní však je, že film dokáže proniknout ke svým protagonistům. Odkrývání duše dvou mladíků, kteří od dětství čelí obrovskému tlaku okolí, strhne ještě víc než závěrečná asi dvacetiminutová část věnovaná památnému finále. Teprve ta je určena hlavně pro tenisové fanoušky a i přes sympatickou snahu o udržení tempa ukazuje, proč existuje tak málo tenisových filmů. Do té doby snímek ubíhá jako drama o očekávání, slávě a o přístupu k tenisu, jež jak úvodní citát Andre Agassiho napovídá, tu máme brát za metaforu života.

Přirovnávat sportovní událost k životu sice patří do nadsazeného slovníku sportovních komentátorů, Borg/McEnroe však vystihuje zákulisí tenisu s precizností a dvě osobnosti s takovou empatií, že se dá zobecnit i jako intimní příběh o hledání rovnováhy mezi naprostou kontrolou a svobodou. Jako příběh vyprávěný jinak než obvykle, bez většiny klišé.

Velký podíl na úspěchu zápasu o pozornost diváka mají dva představitelé titulních postav, nejen skvěle typově obsazení, ale i herecky mimořádně dobří. Shia LaBeouf tu lépe než kdykoliv jindy ukazuje, že by byla škoda jeho talent ztratit mezi jeho soukromými excesy, jež přesahují i ty McEnroeovy. Sverrir Gudnason je ještě lepší v těžší a v tomto skandinávském filmu víc exponované roli muže, jenž se naučil nedávat své emoce najevo. Oba herci zvládli napodobit vnější chování známých hvězd a stejně přesvědčivě vytvořit i jejich vnitřní svět.

Borg/McEnroe

(drama, Švédsko/Dánsko/Finsko, 107 minut)
Režie: Janus Metz