Recenze filmu: Delete History je sérií skečů parodujících život v době digitální

Trio hrdinů z předměstí po svém bojuje s digitální technologií, které nerozumí.

Trio hrdinů z předměstí po svém bojuje s digitální technologií, které nerozumí. Zdroj: Film Europe

Nemusíte zrovna řešit, jak se zbavit erotického videa, s nímž vás vydírá náhodný milenec, nebo jak se zbavit závislosti na seriálech. V nové komedii Delete History se poznají i ti, kteří si „jen“ nedokážou zapamatovat všechna svá hesla nebo najít správnou nabíječku. Takže velká část populace.

Satiru na naši závislost na mobilech a internetu natočili dva šedesátníci, sehrané francouzské duo Benoît Delépine a Gustave Kervern, které už více než dekádu oživuje velké filmové festivaly svými anarchistickými veselohrami se sociálním podtextem, jako je Louise-Michel nebo Na mamuta! Jejich desáté společné dílo, ověnčené Zvláštní cenou poroty z loňského Berlinale, je nyní k vidění ve virtuálním kině platformy Edisonline v rámci přehlídky francouzského filmu Crème de la Crème.

Režiséři svou jízlivou komedii pojali v podstatě jako sérii skečů. V řadě krátkých scének vtipně parodujících různé absurdní a otravné aspekty života provázaného s digitální technologií jako by si odškrtávali vlastní nespokojenosti. K vrcholům patří výstup známého komika Benoîta Poelvoordea v roli vystresovaného kurýra, který také dobře ukazuje, že tvůrcům nejde jenom o zasmání nad častými frustracemi. I ve své groteskní nadsázce jejich snímek dokáže varovně upozornit na nesmyslný kolotoč komplikací z digitálního zanesení našeho světa.

Tři hrdinové Delete History se rozhodnou technologii vzepřít a jejich osobní odysea vymazat nechtěnou sex tape či najít sympatickou telemarketérku je zavede až do Kalifornie a na Mauricius. Všichni tři patří ke střednímu věku a ke střední třídě, na jedno předměstí a ke hnutí žlutých vest, na které vzpomínají s nostalgií. Nyní se topí v dluzích, osamění a domácím pivu, které popíjejí u televize. V nárocích sociálních sítí se tito tři frustrovaní, naivní, pohodlní lidé nedokážou vyznat.

Styl i humor frašky o obyčejných Francouzích semletých pravidly internetové komunikace prozrazuje věk svých autorů a v lecčem se spokojí s karikaturou. Přesto jejich stížnosti na digitální svět zanechají dojem – svěží i hořký zároveň.

Podívejte se na trailer k filmu:

DELETE HISTORY
(komedie, Francie, Belgie, 110 min.)