Recenze: Povedené střídání generací ve Star Wars

Star Wars: Poslední z Jediů

Star Wars: Poslední z Jediů Zdroj: Falcon

Star Wars: Poslední z Jediů
Star Wars: Poslední z Jediů
Star Wars: Poslední z Jediů
4

Sága Hvězdných válek kromě boje mezi temnou a světlou stranou síly vždy vyprávěla i o rodičích a dětech, o mistrech a žácích. Někdejší hollywoodský rebel George Lucas už sice svůj vesmír prodal impériu jménem Disney, nová epizoda VIII nicméně ukazuje, že nový majitel se značkou pracuje nejen jako s černou dírou suvenýrů.

Zatímco úvod třetí trilogie Síla se probouzí působil jako updatovaná verze Nové naděje z roku 1977, novinka Poslední z Jediů se vydala dál od mateřské lodi, ač stále připevněná k odkazu dřívějších hrdinů. Nyní ale velitelka Rebelů princezna Leia a její bratr Luke Skywalker musejí vyjít s novou generací, která chce okamžitě prosazovat vlastní nápady jako impulzivní pilot Poe (Oscar Isaac), stále věří v naději jako Rey (Daisy Ridleyová) nebo se touží minulosti úplně zbavit jako Kylo Ren.

Právě tento rozpolcený, vznětlivý, fyzicky i psychicky zjizvený nástupce Dartha Vadera v podání talentovaného Adama Drivera nejlépe reprezentuje inovaci současných Star Wars. Osmičce prospělo, že si její režisér Rian Johnson (Looper) sám mohl napsat scénář. Své Star Wars se pokusil napěchovat jako vánoční ponožku dárky pro všechny.

V novém díle přehlceném viditelně digitálními triky nechybějí nová roztomilá zvířátka vhodná jako předloha pro plyšáky ani řada vtipných momentů, přednesených s větší lehkostí než moudré citace o způsobech chování v jakékoliv galaxii. Johnson a jeho tým si dali záležet i na barevných kompozicích interiérů i exteriérů a detailech jako gumičce do vlasů nové hrdinky – mnohem víc než na logice fungování sledovacích zařízení či transportních lodí.

V ději se Poslední z Jediů raději soustředí na větší téma střetu nového se starým, které ostatně tvoří jádro nového pokračování výdělečné staré ságy. Příběh zabírající několik dní se splétá ze tří rovin, zbytečně zabírajících 150 minut. Napětí tak občas vypadává, pocity selhání a zklamání a vnitřní pochyby Skywalkera a jeho synovce však napájejí nejen režijně zvládnuté, i v tomto hlučném akčním světě dost velkolepé finále.

Mark Hamill jako zestárlý, unavený ex-rytíř ukazuje, že mohl mít slušnou hereckou kariéru, kdyby ho někdo nechal. Poslední z Jediů však přes svůj název nemá moc čas na nostalgii a snění, protože se víc zajímá o to, jak si s pokrokem i chybami dřívější generace poradí ta nová – odhodlaná, energická, stále nejistá a málo zkušená. A tím je i přes všechnu svou neučesanost komerčního spektáklu epizoda VIII mimořádná.

Star Wars: Poslední z Jediů
(sci-fi, USA, 150 minut)

Režie a scénář: Rian Johnson