RECENZE: Rodinný deník z války v Sýrii je jedním z nejlepších dokumentů minulého roku

Pro Samu

Pro Samu Zdroj: Artcam

Od své premiéry na festivalu v Cannes patřil snímek Pro Samu k nejoceňovanějším filmům loňska. Většinou sklízel sošky jako nejlepší dokument (v této kategorii byl nominován i na Oscara), ovšem třeba britská nezávislá filmová cena BIFA mu připadla i jako snímku roku. Takovou sílu má intimní záznam života v syrském Aleppu v době války, který natočila mladá novinářka pro svou dceru jménem Sama.

Waad Al-Kateabová začala natáčet v době počátku revoluce, která chtěla svrhnout režim Bašára Asada. Tehdy v Aleppu studovala ekonomii. Po propuknutí občanské války, jejímž se jmenované město stalo smutným symbolem, čtyři roky dokumentovala dění v obléhaném Aleppu. Především kolem nemocnice, v níž jako lékař pracoval její přítel a později manžel a otec Samy. Holčička, které je matčin komentář ve filmu adresován, v bombardovaném městě prožila svůj první rok.

Snímek natočený na malou ruční kameru nebo na mobil ukazuje cenu za válku a její nejnevinnější oběti. Spolu s Waad často sledujeme různě úspěšné snahy o záchranu dětských životů, z nichž nejnáročnější na dívání je ta s právě narozeným miminkem. Dokument z podstaty svého tématu rozrušuje a vyžaduje určitou odolnost. Na rozdíl od dějově obdobného soupeře z oscarového klání Jeskyně naštěstí netlačí kontraproduktivně na emoce pomocí hudby a míry tragédie. I přes určitou dávku patosu, který obsahují hlavně obecné promluvy o boji za svobodu, hledá v pekle suti také okamžiky, v nichž se na vzduch prodere obyčejný život.

Snímek autenticky a důrazně připomíná, že válka není pouze kapitola z abstraktní historie ani zápas o moc, ani sled novinových zpráv (které se ovšem vyplatí přečíst, pokud chcete k filmu dodat hlubší politický kontext). Ukazuje válku jako krutý, násilný, nenormální zásah do přirozeného řádu věcí, ničící úder, který města mění v poušť a lidi v bezdomovce. Ukazuje i sílu těch, kteří se jí snaží vzdorovat. Waad chtěla v Aleppu zůstat a Pro Samu natočila i jako odpověď na otázku proč. Její film, s jehož tvarem jí pomohl Brit Edward Watts, zároveň vysvětluje, proč ze Sýrie tolik obyvatel odešlo, a mase uprchlíků a jedné humanitární krizi dodává tvář.

PRO SAMU
(dokument, Británie/Sýrie 2019, 96 min.)

Režie a scénář: Waad Al-Kateabová, Edward Watts