Recenze: Urostlý Artuš v hlučné a vesele neuctivé akci

Král Artuš

Král Artuš Zdroj: Archiv

Legenda o Kamelotu se vrací v podobě kinetické akce Král Artuš: Legenda o meči v typicky hlučném a radostně neuctivém stylu Guye Ritchieho, který má přes všechny nedostatky kus osobitosti a vtipu.

Artušovská legenda se už od filmařů dočkala tolika různých podob, že ta nová – málo uctivá a málo věrná – zpočátku baví svou energií a relativní originalitou. Zapomeňte na ušlechtilého šlechtice. Symbol dokonalého krále v tomto podání vyrostl v zaplivaném nevěstinci v pseudostředověké verzi Londýna, kde se rychle naučil prát, krást a pít. Letos se totiž Artuš stal hrdinou nejen nové verze svého hrdinského příběhu, ale především nového filmu Guye Ritchieho, režiséra proslulého krimi akcí Sbal prachy a vypadni.

Ritchie se ve své ne zas tak zářné kariéře na čas prosadil i dynamickým zpracováním příběhů Sherlocka Holmese (než ho předčila modernější a chytřejší variace od BBC). V něm uspěl s kombinací akce, humoru, sebevědomě volného přístupu ke klasice a dynamických vizuálních hrátek. Přesně to se pokusil zopakovat i v Králi Artušovi a fakt, že jeho velkofilm už teď patří k propadákům sezony, vypovídá víc o proměně vkusu obecenstva než o režisérově selhání.

Minimálně v první polovině se totiž Ritchiemu daří potěšit diváka nápady, jak zrychlit vyprávění. Kromě efektního superrychlého sledu podobných scén si často hraje s chronologií a vypráví najednou dva děje se stejnými hrdiny, ale v různých časech. Většinou v nich figuruje ohavně a okázale ctižádostivý Jude Law nebo pohodářský Charlie Hunnam. Tento Brit letos ve Ztraceném městě Z, dobrodružství o dost bohatším, poprvé dokázal, že unese celý film. Se svými svaly a charizmatem se neztratí ani v džungli méně vytříbených speciálních efektů.

Velkolepé digitální fantasy scény s magickými postavami dost vděčí vizuální podobě trilogie Pán prstenů a seriálu Hra o trůny, z něhož si Ritchie půjčil i několik herců. Novinka samozřejmě vyzobává i řadu efektů a triků snad ze všech režisérových předchozích filmů. Ale ani jeho drzost mu nedovolí měnit osud, takže i jeho Artuš nastoupí cestu k očekávané dokonalosti, na níž se vyprávění začne více opakovat a zdržovat než bavit. I tak Ritchieho král s nevalnou pověstí a v podobě pilotu série, jež se nejspíš už nikdy nedokončí, může překvapit jako pokus o osobitější blockbuster, než jaké v poslední době většinou vídáme v kinech.

Král Artuš: Legenda o meči
(akce, Británie/Austrálie/USA 2017,
126 minut)