Lærdalský tunel slaví dvacetiny. Nejdelší silniční tunel světa je místy více než kilometr pod povrchem

Lærdalský tunel v Norsku

Lærdalský tunel v Norsku Zdroj: profimedia.cz

Lærdalský tunel v Norsku
Lærdalský tunel v Norsku
Lærdalský tunel v Norsku
Lærdalský tunel v Norsku
Lærdalský tunel v Norsku
12
Fotogalerie

Přesně před dvaceti lety se na jihu Norska otevřel nejdelší silniční tunel na světě. Lærdalský tunel, měřící úctyhodných 24,5 kilometru, zkrátil cestu z norské metropole Oslo do města Bergen z původních 14 hodin na polovinu. Stavba tunelu zabrala pět let a vyšla v přepočtu na 46,6 miliardy korun. 

Pracovníci zahájili práce na tunelu v roce a proražen byl o čtyři roky později. Slavnostní otevření, kterého se účastnil i norský král Harald V., proběhlo o rok později. A tehdy „sebral“ Lærdalský tunel titul nejdelšího silničního tunelu světa Gotthardskému tunelu ve Švýcarsku, který držel s délkou 16,9 kilometru tento primát od září 1980. 

Lærdalský tunel je devět metrů široký, 6,3 metru vysoký a místy se nachází v hloubce až 1,4 kilometru pod povrchem. Spojuje města Lærdal a Aurland a je součástí silničního tahu E16, který je severní spojnicí mezi Oslem a Bergenem. Projekt také značně zjednodušil cestu mezi Lærdalem a Aurlandem, kde museli řidiči dříve čekat na trajekt. Za hodinu smí tunelem projet maximálně 400 aut a neplatí se zde mýtné.

Jednou ze zajímavostí je sklon tunelu. Ten má směrem od Aurlandu stoupání 2,1 procenta v délce téměř 12 kilometrů, střední část v délce asi šesti kilometrů má sklon 0,7 procenta směrem k Lærdalu a část u Lærdalu v délce asi šesti kilometrů má sklon 2,7 procenta. Tímto způsobem je zajištěn odvod prosakující vody. 

Nejdelším tunelem světa je od roku 2016 Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který měří přes 57 kilometrů. V Česku je nejdelším tunelem od roku 2018 železniční Ejpovický tunel u Plzně, který měří 4,15 kilometru.