Legendární vůz poničený sněhem má premiéru. Muzeum vystaví Tatru 700-2

Model Tatra 700 byl posledním osobním vozem v historii kopřivnické automobilky.

Model Tatra 700 byl posledním osobním vozem v historii kopřivnické automobilky. Zdroj: ČTK/Doležal Michal

Model Tatra 700 byl posledním osobním vozem v historii kopřivnické automobilky.
Bývalý premiér Miloš Zeman (uprostřed) s ministrem pro místní rozvoj Radko Martínkem (vpravo) předal v únoru 2006 vládní Tatru 700 Národnímu technickému muzeu. Zeman byl posledním předsedou vlády, který v ní jezdil.
3
Fotogalerie

Jakmile se otevřou muzejní sbírky, návštěvníci Technického muzea Tatry v Kopřivnici na Novojičínsku v premiéře uvidí vůz Tatra 700-2, model 97. Byl jedním z aut poničených v březnu 2004, kdy se pod náporem sněhu zřítila střecha muzejního depozitáře. Vůz loni prošel renovací a je připraven do expozice, uvedla kurátorka muzea Michaela Bortlová.

Automobil byl poškozen na třech místech. „Nebylo to tak náročné na renovaci. Provedla se dílčí karosářská úprava na blatníku a na dvou místech u dveří řidiče. Vůz byl nalakován. Ještě se na něm musí opravit přední logo, aby bylo zřetelné,“ řekla Bortlová.

Auto má i po opravě tmavě zelenou barvu. „Finální odstín respektuje původní odstín zelené metalízy. Interiér zůstal nedotčený a v původním autentickém stavu,“ uvedla kurátorka.

Vozem jezdil na konci devadesátých let minulého století ředitel Tatry v Příboru. Po uzavření závodu přešlo auto do oddělení firmy v Kopřivnici a poté se dostalo do muzejních sbírek. Vystavováno ale dosud nebylo.

Vůz nese výrobní číslo 012065. „Tvoří tak sestru limuzíně s výrobním číslem 012066 v provedení zlaté metalízy Bambus H9057, která je nadále v držení automobilky. Po formální stránce jsou totožné. Společné mají rovněž použití kůže v béžovém provedení, ovšem u zlaté se jedná o kombinaci látky s kůží,“ uvedla kurátorka.

Model Tatra 700 byl posledním osobním vozem v historii kopřivnické automobilky. Šlo o inovovanou verzi Tatry 613. Tatra limuzínu veřejnosti představila před 25 lety, 9. dubna 1996. Nevyrobila pak ale ani sto kusů.

Muzeum má ve sbírkách dvě Tatry 700. V případě druhého vozu jde o model 96 z první série v barvě stříbrné metalízy. V devadesátých letech vůz využívala některá z českých ministerstev. Také on je po renovaci a muzeum ho získalo od soukromého sběratele výměnou za jinou Tatru 700, model 97. „Sbírka má určitou koncepci a díky tomu jsme doplnili typologickou řadu,“ řekla kurátorka.

Prostory pro vystavení vozů muzeum získá díky tomu, že se z něj nákladní vozidla přestěhují do nedalekého nově vybudovaného muzea nákladních automobilů. Návoz vozů do nového muzea začal tento týden. „Uvolní se nám místo a dají se tam osobní vozy a typy, které tady třeba ani nikdy nebyly vystaveny, nejenom ze sbírky Tatry, ale i ze zápůjček,“ řekla Bortelová.

Generální ředitel automobilky Tatra Trucks Pavel Lazar řekl, že výročí Tatry 700 si podnik určitě připomene, ale podstatná je pro něj nyní výroba nákladních vozů a také jí se týká jedno letošní výročí. „Letos budeme mít významné výročí deset let od představení modelu Tatra Phoenix,“ řekl Lazar. Tento vůz bude vystaven nejen v novém kopřivnickém muzeu, ale také v Nizozemsku ve vestibulu ředitelství společnosti DAF, s níž Tatra spolupracuje.