Lidé chtějí číst bludy, ale kupovat pravdu

Proč se ještě vydávají noviny, když se vše najde na internetu?

Proč se ještě vydávají noviny, když se vše najde na internetu? Zdroj: Pixabay

Fenomén post-truth, tedy éra post-pravdivá, poznamenala loňský rok: web zaplavily hoaxy, šíří se dezinformační weby, politické body sbírali všemožní populisté… Oxfordský slovník proto zapsal výraz post-truth jako slovo roku.

Zatímco člověk v roli čtenáře vybaveného chytrým telefonem chce číst hlouposti na sociálních sítích a neumí odlišit pravdu od lži, člověk jako zákazník takový není, říkají trendologové z britské laboratoře TrendWatching. Platící zákazník rozpozná velmi dobře, když ho firma klame. Spotřebitelským přikázáním současnosti je tedy pravda a transparentnost. Zákazník chce vědět o firmě, jejíž zboží či služby kupuje, všechno, a to hned.

V posledním globálním průzkumu TrendWatching uvedlo 78 procent zákazníků, že je pro ně důležité, aby byla firma transparentní. A sedmdesát procent souhlasilo, že je pro ně stále důležitější mít dostatek informací o firmě, u které nakupuje. Trend transparentnosti posunula na vyšší level například návrhářka a dcera slavného člena skupiny Beatles Stella McCartneyová. Její firma loni vydala výroční zprávu o kvantifikovatelném dopadu své činnosti na životní prostředí.

Jiná firma si na honbě za pravdou a otevřeností rovnou postavila svůj byznys. Alit Wines, vinařský start-up z Oregonu, tvrdí, že zruší všechny nadbytečné prostředníky mezi vinařem a zákazníkem a nabídne opravdu férovou cenu – samozřejmě je jejich víno také v patřičně designovém balení a vše je eko.

Firma vypráví tuto story: nejlepší archivní víno z roku 2015 by se dostalo na trh za 65 až tři sta dolarů, pokud by šlo tradiční cestou přes distributory a obchodníky. Ovšem Alit jako férová firma je prodává za 27,45 dolaru a zákazníkovi navíc ukazuje, za co přesně platí: 5,66 dolaru stojí pěstování a hrozny, 2,14 je pětičlenný personál, 3,31 stojí vinice a nářadí, 1,11 francouzské dubové sudy, 2,88 recyklovaný obal a zbytek, tedy 12,35 dolaru je pětačtyřicetiprocentní marže. Firma prodává jen Pinot Noir a šampaňské, a to pouze on-line.