Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham

Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham

Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham Zdroj: Autorevue.cz

Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham
Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham
Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham
Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham
Lotus Seven slaví šedesátiny. Králem jeho replik je dnes Caterham
9
Fotogalerie

Lotus Seven je možná nejvíce kopírované auto v historii automobilismu.

Přesně před šedesáti lety Colin Chapman uvedl Lotus Seven - malý sportovní roadster namíchaný přesně podle tradic britské značky. Důraz byl od začátku kladen na co nejmenší hmotnost a čistě řidičské vlastnosti.

V roce 1957 se jednalo o kit car - zákazník si tedy domů koupil stavebnici, kterou si sestavil. Díky tomu Lotus obešel poválečné vysoké daně z koupě nových vozů. Poháněla jej jednoduchá dvanáctistovka.

V sedmdesátých letech se Lotusu opravdu dařilo. Britové vyhráli šampionát Formule 1 a na svět přinesli několik skvělých sportovních aut. Vedle nich vypadala stará sedmička zoufale zastarale. Chapman se tehdy rozhodl ukončit jeho výrobu.

Naštěstí pro fanoušky Lotusu Seven tu ale byl pan Graeme Nearn. Ten sedmičce stále předpovídal zářnou budoucnost a od Chapmana koupil veškerá práva na tento vůz. Včetně výkresů a postupů výroby. Svůj byznys založil v malém městě Caterham.

Dnes tato malosériovka vyrábí několik variant replik. Duchovním nástupcem je nejspíš základní varianta 270. Nabídne patnáctistovku Ford Sigma, výkon 125 koní a váží 550 kilogramů.

Caterham ale umí i silnější varianty, až po ty úplně brutální, typu 620R s výkonem 310 koňských sil při hmotnosti 545 kilogramů. Krom Caterhamu se moderním sedmičkám věnuje i Westfield. V podobném segmentu figuruje i český Kaipan.