Lufthansa zkouší elektromotory k pojíždění letadel

Airbus A319 Lufthansy na ruzyňském letišti.

Airbus A319 Lufthansy na ruzyňském letišti. Zdroj: E15, Stepan Bruner

(VIDEO) Letecká společnost Lufthansa zkouší ve spolupráci s technologickou společností L-3 Communications samostatný pohon podvozků letadel, který by měl sloužit k jejich pojíždění, aniž by byly zapnuté proudové motory. Informaci přinesl server Flightglobal.com.

Technický tým tvoří pracovníci pracovníci z továrny Airbus, experti z L-3 Communications a Lufthansa technik (LHT). Pojížděcí zkoušky proběhly na mezinárodním letišti ve Frankfurtu, kde byl letoun Airbus A320 dočasně vybaven speciálními elektromotory a řídící jednotkou, které vyrobila pobočka firmy L-3 ve Starnbergu u Mnichova. Její komponenty už jsou odzkoušené v běžném provozu v pozemních vozidlech.

Airbus dostal kapalinou chlazený elektromotor s planetovou převodovkou na oba hlavní podvozky. Projektový manažer inovací LHT Christian Mutz řekl, že zkoušený systém se nejen dobře ovládal, ale při pojíždění se letadlo na zemi chovalo dokonce lépe, než s pohonem hlavními motory, které se k pohybu letadel po ploše normálně používají.

Testy elektrického pohonu podvozku airbusu

Tým inovátorů otestoval širokou škálu manévrů, včetně pojíždění až do maximální rychlosti 25 kilometrů za hodinu, ostřejších zatáček a otáčení o 180 stupňů na čtyřicet metrů široké dráze. Testovalo se také chování na šikmé ploše a couvání. Bez problémů fungovala také synchronizace pohonných elektromotorů s natáčením příďového podvozku, který určuje poloměr zatáčky. Zkušební piloti si pochvalovali agilitu systému.

Získaná data budou vyhodnocena a LHT bude v testech pokračovat. Technici chtějí v budoucnu systém uplatnit v běžném provozu.