McLaren MP4-12C se objevil v Praze. Zatím jen na skok

McLaren MP4-12C

McLaren MP4-12C Zdroj: McLaren

Jaroslav Matějka
V hotelu Kempinski v centru Prahy proběhlo představení nového McLarenu MP4-12C. „Máte nějakou strategii pro Česko. Jak zde chcete prodávat?“ zeptal jsem se při té příležitosti Michaela Röcka, výkonného ředitele společnosti McLaren Vienna. „Strategii pro Česko? To je těžké. Letos dostaneme k prodeji jen 20 vozů, z toho jsme už polovinu prodali v Rakousku.“

Tím naznačil, že čeští zákazníci to asi nebudou mít tak snadné se k novému McLarenu dostat. „Máme půlroční čekací lhůty,“ dodal.

Pokud bude chtít český zákazník nový MP4-12C, bude se muset vydat do Vídně. Zde je oficiální zastoupení značky, jedno ze sedmatřiceti doposud otevřených na světě. O země střední Evropy (Česko, Slovensko, Maďarsko) se tu stará rakouská firma Denzel. A bude si muset připravit 242 250 eur (přibližně 6,1 milionu korun).

Nový silný vyzyvatel

Společnost McLaren Automotive s novým supersportem MP4-12C uspěla. Během roku prodala tisíc vozů. Úspěšně se stylizuje do role globálního hráče, prodává již u 35 pečlivě vybraných prodejců v 18 zemích světa.

McLaren MP4-12CMcLaren MP4-12C | McLaren

„Máme dlouhou tradici ve stavbě sportovních vozů. Sportovních aut, která přebírají to nejlepší z vozů F1. Jsou kvalitní, výkonná, komfortní, spolehlivá,“ řekl při představení McLarenu MP4-12C Ron Dennis, dříve nadaný konstruktér, dnes výkonný předseda společnosti McLaren Automotive. „Před třiceti lety, kdy začala nová moderní éra značky, jsme zaměstnávali 50 lidí. Dnes 1500,“ dodal při otevření nového závodu a začátku nové éry McLarenu.

Čtěte také:

Bentley přijde již brzy s SUV, tvrdí list The Sentinel

Britská závodní stáj, kterou založil Novozélanďan Bruce McLaren, se snažila proměnit v automobilku několikrát, podařilo se to až nyní. Stal se malý zázrak – psali na ostrovech, kde automobilový průmysl v posledních letech spíše skomíral, když britský ministerský předseda David Cameron loni otevíral nový závod. McLaren do něj a do vývoje nového vozu od roku 2005 investoval 800 milionů liber. Jeho roční produkce by měla dosáhnout čtyř tisíc vozů. Nyní se v něm denně vyrábí až osm MP4-12C.

Všichni věří v úspěch. V roce 2015 již chtějí mít 70 prodejen po celém světě a třináct modelů. SUV ale mezi nimi prý nebude.
McLaren je ale zatím ve světě relativně neznámý. I přes úspěchy, které dosáhl v minulosti ve F1, Indy Car, Le Mans a Can-Am, nemá takové jméno jako jeho protivníci – Ferrari a Lamborghini.

McLaren MP4-12CMcLaren MP4-12C | McLaren

Oranžová raketa

Změnit by to měl právě model McLaren MP4-12C, vlastně „převlečené“ závodní auto. Je dílem inženýrů značky, veškerý vývoj proběhl v jejich režii. Výrobu jen některých komponent svěřili externím dodavatelům. Osmiválec s výkonem nově 625 koní (původně 600) tak vyvinul McLaren, ale vyrábí jej renomovaná motorářská firma Ricardo.

MP4-12C vyhlíží velmi subtilně. Jeho míry jsou 4508 mm (délka), 1995 mm (šířka), 1145 mm (výška). Váží jen 1301 kilogramů. Má rám z uhlíkových kompozitů, z tohoto materiálu jsou vyrobeny také všechny povrchové karosářské díly. Díky tomu je McLaren lehčí než Ferrari 458 Italia či Lamborghini Gallardo LP560-4.

AutoRevue.cz