Melodrama uvězněné v krásných obrazech

Dánská dívka

Dánská dívka Zdroj: cinemart

Oscarový režisér Tom Hooper na plátno převedl osud dánského malíře Einara Wegenera, který jako jeden z prvních lidí na světě podstoupil operativní změnu pohlaví. Wegenera a později Lili ztělesnil držitel Oscara Eddie Redmayne.

Jako opatrně vkusné delikátní melodrama plné slz, citu, krásných interiérů, pastelových barev a něžného klavíru vyšla Tomu Hooperovi adaptace knihy Dánská dívka o pravděpodobně první osobě, která podstoupila operativní změnu pohlaví.
Sám román Davida Ebershoffa se jen inspiroval skutečným osudem dánského malíře Einara Wegenera, z něhož se na začátku třicátých let minulého století stala žena Lili Elbe. Nemá cenu mu tedy vyčítat, že si historii upravuje, zrychluje a zkrášluje. Hooper už ostatně něco podobného udělal v oscarové Králově řeči a i jeho novinka je líbivý film, s nímž se už od jeho premiéry v soutěži benátského festivalu počítalo na Oscary (nominace má nakonec čtyři).

Provokativní je již téma snímku, jehož hladkému přijetí napomáhá právě onen příjemný obal. Dánská dívka nenuceně vzdělává o transgenderu a vzdává hold tolerantní lásce, která místo odsouzení a zákazu umožnila Lili plně se zrodit. Proto je hlavní hrdinkou i Wegenerova emancipovaná manželka Gerda, která se smiřuje s tím, že se musí kvůli spokojenosti Lili vzdát Einara.

To není nic lehkého ani v idealizovaném filmovém světě, kde na Gerdu čeká chápavý přítel s tváří Matthiase Schoenaertse. Lili během své přeměny vyžaduje hodně pochopení, péče a zájmu. I když ji křehce hraje typově i herecky přesný Eddie Redmayne, film v druhé dramatičtější polovině ztěžkne nejen její sebestředností a sentimentálními citáty. Ale hlavně svým omezením neukázat nic ošklivého, syrového, šokujícího, čímž postupně slzy a vířící emoce umístí za vyleštěné sklo.

V lehčí první půlce film výstižně představuje intimní láskyplný vztah a zmatek z nové identity, srozumitelný i díky skvělým hercům, Redmaynovi a nynější favoritce na Oscara pro nejlepší herečku ve vedlejší roli Alicii Vikanderové.

Dánská dívka je typický film Toma Hoopera, který zůstává uvězněný v konvencích svého dobrého vkusu pevněji než Lili v mužském těle. Neustále ale svádí svými smyslovými požitky, elegantní kamerou, která řadu záběrů mění v krásné obrazy, další citlivou hudbou Alexandra Desplata, skvostnými kostýmy a výpravou, do níž zapadá i dokonale roztomilý psík Wegenerových.

Dánská dívka
(melodrama, Velká Británie/USA/Belgie/Dánsko/Německo, 119 minut)
Režie: Tom Hooper
Hrají: Eddie Redmayne, Alicia Vikanderová, Amber Heardová, Ben Whishaw
Hodnocení: 70 %