Místo bytů plánují parkoviště

Zatím tajná firma chce v Křížové ulici postavit parkoviště pro osmdesát aut. Za soukromého investora lobbuje radní Tomáš Sedlák.

Jáma v zemi obehnaná vlnitým plechem. Místo čilého pracovního
ruchu pozemek, který zarůstá plevelem. Tak dopadl
záměr španělské firmy Grupo Picasso, postavit v Křížové ulici
víceúčelový bytový dům. Firma už před časem vzkázala, že
stavět nebude.

„Důvod je jednoduchý, nemají na to peníze,“ řekl Sedmičce
jihlavský radní Tomáš Sedlák.

Jenže jde o zajímavý pozemek v centru města. O něj má
nyní zájem zatím tajná firma, která chce místo plánované
bytové výstavby na pozemku vybudovat placené parkoviště.
O jakou firmu jde, nechce Sedlák zatím prozradit.

„Nejde o jihlavskou firmu, ale mohu všechny ujistit, že jde
o seriozního investora, který má zájem parkoviště vybudovat,“
říká Sedlák. Ten za firmu lobbuje a před pár dny svolal
jednání se zástupci památkářů a hygieny.

„Z pohledu památkové péče s tím nemáme zásadní problém,“
podotkl hlavní architekt města Tomáš Lakomý.

Problém je v tom, že Křížová ulice je už tak zatížena hlukem
z dopravy. V ulici sídlí také tři školy, které s tím bojují.
„Nejsme v zásadě proti, ale projekt parkoviště musí být
takový, aby ještě více nezvyšoval hladinu hluku v ulici, který
je už tak nadlimitní,“ vysvětlil Milan Brychta z Krajské hygienické
stanice.

Hluk byl i důvod toho, proč radní nedávno zakázali vjezd
na náměstí před půlnocí. Dříve směli řidiči jezdit přes centrum
od sedmi večer. V nejbližší době nechají znovu změřit hladinu
hluku, aby zjistili, jestli to pomohlo.

Podle Milana Brychty by se hluk v ulici podařilo snížit,
kdyby úředníci jihlavského magistrátu souhlasili s výměnou
povrchu silnice. Tedy místo kostek – asfalt. Jenže o tom
památkáři nechtějí ani slyšet.

Podle nich to není reálné. „Jde o to, aby materiály použité v památkové zóně, byly
tradiční,“ poukázal architekt Lakomý.
Podle Brychty tak úředníci dávají lidem najevo, že památky
jsou přednější, než jejich zdraví. Nová místa pro 80 aut
Firma Grupo Picasso podle informací Sedmičky zatím ještě
neví, jestli pozemek, na kterém nebude stavět, prodá nebo
dlouhodobě pronajme.

Parkoviště by pak postavila firma, za kterou lobbuje Tomáš
Sedlák. „Náš názor je takový, že řidiči, kteří nyní zajíždějí až do
centra, by svá auta nechávali na parkovišti v Křížové a jeho
vybudování by tím pádem mohlo od hluku pomoci,“ argumentuje
Sedlák.

Objevily se i takové návrhy, že by projekt počítal s vyasfaltováním
nejen samotného parkoviště, což památkářům
nevadí, ale i asi dvaceti metrů silnice k náměstí Svobody.
Parkoviště by mohlo mít kapacitu pro osmdesát osobních
aut a během jednoho dne by se na něm mohlo vystřídat až
pět set aut a bylo by vybaveno závorou.

Cena za hodinu parkování by měla být podle Sedláka
konkurenčně schopná a o něco nižší, než na Masarykově náměstí.
Parkování v centru Jihlavy je navíc jedním z největších
problémů. Ve městě totiž chybí parkovací dům.