Modernizace trati v Ústí n. O. získala stavební povolení | E15.cz

Modernizace trati v Ústí n. O. získala stavební povolení

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Dlouho odkládaná modernizace železničního uzlu Ústí nad Orlicí na mezinárodním železničním koridoru má stavební povolení. Pokud nabude právní moci, bude moci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypsat tendr na dodavatele stavby zhruba za dvě miliardy korun. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury jsou peníze na výstavbu až do roku 2014. Projekt počítá i s novou odbavovací budovou, objekt starého nádraží, o jehož zachování se vedly vleklé spory, se v něm neobjevuje, řekl starosta Petr Hájek. „Modernizace neřeší historickou budovu. Ta je stále blíže nespecifikovaná,“ uvedl Hájek.

Sešlý nádražní objekt měl být původně zbourán, jeho zastánci ze sdružení Nádraží nedáme! však dosáhli toho, že byl prohlášen kulturní památkou. Projekt na úpravu koridoru počítá kromě nového silničního napojení areálu a nových kolejí a trakčního vedení s výstavbou nových budov pro odbavení cestujících a drážní technologie, což sdružení odmítá jako zbytečné a navíc nevzhledné řešení. Stavební povolení se podle mluvčího SŽDC Pavla Hally týkalo pouze kolejiště. Správa přepracovala projekt tak, aby koleje nezasahovaly do budovy, která je v současnosti chráněnou památkou, a správa jí proto nemůže zbourat. Budova je nyní majetkem Českých drah, podle Hally se ale objevily různé názory, že by měla být převedena na správu železnic. Ta ale pro historický objekt nemá žádné využití. Údajně se nehodí ani pro uskladnění železničních technologií. Využití pro budovu nevidí ani České dráhy. „Je naddimenzovaná, není v dobrém technickém stavu a pro potřeby moderní železnice se nehodí,“ řekl mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský s tím, že bude pro ni nutné najít jiné využití. To ale České dráhy zatím marně hledají, dodal. Nádražní budova v Ústí stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Stavba vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Využitím a financováním oprav staré nádražní budovy se zabývá meziresortní komise. Sdružení Nádraží nedáme! nechalo loni zpracovat stavební průzkum starého nádraží. Podle něj je v dobrém stavu a mělo by se opravit, aby budova mohla sloužit původnímu účelu. „Jsme z toho konsternovaní. Správa železniční dopravní cesty několikrát představila projekt bez nové výpravní budovy, přesto se s ní stále počítá. Pro tu starou pak nebude využití. Pro nás je nepřijatelné, aby historická budova zůstala bez jakéhokoliv potenciálu,“ řekl předseda sdružení Martin Kadrman. Poukazuje i na to, že z veřejných peněz se má financovat výstavba nádraží nedaleko toho původního.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video