Moravské Předměstí čekají změny

Největší hradecké sídliště Moravské Předměstí protínají dvě velké dopravní tepny. „Na Benešově třídě i v Palachově a navazující Štefánikově ulici se nyní chystá několik změn,“ říká komisař dopravního inspektorátu policie v Hradci Králové Lubomír Šitina.

Na Moravském Předměstí chystáte hned několik změn. Co je vyvolalo?

Počítáme s tím, že na podzim dojde k problémům se zvýšeným provozem. Dá se očekávat, že po otevření nového úseku silnice od dálnice D11 do Opatovic nad Labem začnou někteří řidiči osobních aut směřující dále směrem na Holice jezdit podle navigace okolo Vysoké nad Labem a přes sídliště. Výhodnější trasu bude určitě hledat také část hradeckých řidičů, kteří nyní jezdí přes město.

Jak se na to připravujete?

V první řadě projdou rekonstrukcí všechny přechody pro chodce od křižovatky ulic Zborovská a Štefánikova až po křižovatku Palachovy ulice a Brněnské třídy. Chodci to tam mají na druhou stranu čtrnáct metrů, což je velmi daleko. Tam, kde chybí, vzniknou uprostřed ostrůvky. Celkem jde o čtyři přechody.

Před časem vznikl ostrůvek na přechodu u Hvězdy, kde silnici přechází mnoho dětí. Je tam bezpečněji?

Je s tím trochu problém. Rodiče dětí z Vysoké nad Labem, které dojíždějí do nedaleké školy, si stěžují, že je tam přecházení stále nebezpečné. Budeme se zabývat tím, zda tam dát semafory nebo necháme ostrůvek zvětšit.

Na Benešově třídě je nový režim parkování. Auta mohou dočasně parkovat v jednom ze čtyř pruhů. Jak se to osvědčuje?

Uličky pod panelovými domy bývají přeplněné auty. Nedej bože, aby tam hořelo. Hasiči by se tam těžko dostávali. Nový režim je zkouškou, jak ulice uvolnit a řidiči zatím této možnosti plně využívají. Uvidíme, co nám lidé řeknou po ukončení zkušebního provozu. Pokud se osvědčí, bude tam nastálo. Navíc je na ulici dobře vidět, takže je tam i méně poškozených a vykradených aut.

Někteří řidiči si stěžují, že přes parkující auta není vidět na vstupy na přechody.

Zákaz zastavení platí deset metrů před přechodem. Norma je přitom pět metrů. Je možné, že značku, která je přenosná, občas někdo posune.

U jednoho z přechodů se nedávno objevily cedule s informací o rychlosti projíždějících aut. Pomohly děti na obrázku, které řidičům děkují za správnou jízdu, zpomalit provoz?

Stojíme spolu přímo na místě a vidíte, že zatím nepřekročil rychlost ani jeden řidič. (Šitina nebyl v policejní uniformě – pozn. red.) Myslím si, že je to dobrá pomůcka, která věci pomůže. Často stačí řidičům jen připomenout, že jedou o něco rychleji.

Jaký je v současné době aktuální dopravní problém, který je na Moravském Předměstí potřeba vyřešit ?

Je to vyloženě atypická křižovatka na Benešově třídě, které se říká vajíčko a která dělá řidičům velké problémy.

Jaké další slabiny má provoz na sídlišti?

Problém je například u nového a stále rostoucího sídliště při výjezdu z města směrem na Vysokou nad Labem. Vloni tam vznikl nový přechod pro chodce s ostrůvkem přes Zborovskou ulici a myslím si, že tam hodně pomohl. Potíž je v tom, že u nových domů nejsou chodníky a lidé se k přechodu obtížně dostávají. Přecházet mimo něj je přitom kvůli zatáčce u restaurace Duran velice nebezpečné.

Dosud jsme mluvili pouze o Moravském Předměstí. Co v současné době zaměstnává policejní dopravní inženýry jinde ve městě?

Od začátku června měla být v provozu dopravní signalizace na nově zrekonstruované křižovatce Gočárovy třídy a Břetislavovy ulice. Je to velmi složitá křižovatka, kde na frekventovanou třídu vyjíždějí nejen auta z vedlejší ulice, ale i autobusy a trolejbusy ze zastávek. Zároveň je tam mnoho chodců. A právě s dobou pro přechod přes ulici vznikly potíže. Byla příliš krátká. Vycházelo nám i pouhých deset vteřin. Semafory se tam takzvaně otáčejí devadesát vteřin, takže lidé by museli čekat osmdesát vteřin na přechod. Snažíme se tedy systém doladit a čas o něco natáhnout