Most mezi Dánskem a Švédskem slaví dvacet let. Každý rok přes něj přejedou miliony aut

Před dvaceti lety byl slavnostně otevřen 8 km dlouhý Öresundský most mezi Dánskem a Švédskem. Otevření se konalo 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II.

Před dvaceti lety byl slavnostně otevřen 8 km dlouhý Öresundský most mezi Dánskem a Švédskem. Otevření se konalo 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II. Zdroj: Shutterstock

Před dvaceti lety byl slavnostně otevřen 8 km dlouhý Öresundský most mezi Dánskem a Švédskem. Otevření se konalo 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II.
Před dvaceti lety byl slavnostně otevřen 8 km dlouhý Öresundský most mezi Dánskem a Švédskem. Otevření se konalo 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II.
Před dvaceti lety byl slavnostně otevřen 8 km dlouhý Öresundský most mezi Dánskem a Švédskem. Otevření se konalo 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II.
Před dvaceti lety byl slavnostně otevřen 8 km dlouhý Öresundský most mezi Dánskem a Švédskem. Otevření se konalo 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II.
Před dvaceti lety byl slavnostně otevřen 8 km dlouhý Öresundský most mezi Dánskem a Švédskem. Otevření se konalo 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II.
11
Fotogalerie

Před dvaceti lety byl otevřen osm kilometrů dlouhý most mezi Dánskem a Švédskem. Most přes Öresund nebo Öresundský most spojuje dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. 

Slavnostní ceremoniál se konal 1. července 2000 za přítomnosti švédského krále Karla XVI. Gustava a dánské královny Markéty II.

Celé spojení Dánska a Švédska měří 16 kilometrů. Na dánské straně byl kvůli dopravní tepně vytvořen i umělý poloostrov a tunel měřící 3,5 kilometru, na který navazeuj čtyřkilometrový umělý ostrov.

Hlavní část mostu, umožňující proplutí velkých lodí, je zavěšená na dvou 204 metrů vysokých pylonech. Vlastní most je dvoupatrový. Horní patro slouží automobilové dopravě, ve spodním patře jezdí vlaky rychlostí až 130 kilometruů za hodinu. V nejvyšším místě je vozovka 57 metrů nad vodní hladinou.

V loňském roce most využilo téměř 7,5 milionu vozů. Díky této dopravní stavbě trvá cesta z Malmö do Kodaně 35 minut.