Mosty zklidní dopravu

Obří most v Lahovicích je hotový. Libeňský most zřejmě rozšíří. Stavba Trojského mostu začne snad do konce roku.

Auta na nejdelší most v Česku vyjedou až na jaře, již teď ale po něm může člověk přejít. Stavbaři nedávno dokončili více než dva kilometry dlouhý silniční most u Lahovic, který patří k budované jižní části pražského dálničního okruhu.

Most čekají kromě dodělávek zatěžkávací zkoušky. „Zatím nevíme, kdy přesně budou, ale plánujeme je na podzim,“ řekl ředitel stavby Jan Paclík. Budou to nákladní vozy plně naložené kamením.

Stavba uleví řidičům

Stavba je důležitá nejen pro Prahu. Nová část okruhu spojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Celý nový úsek měří třiadvacet kilometrů.

„Už se těším, až budu po okruhu jezdit, protože podle plánů má odvést tranzitní dopravu z Jižní spojky a Barrandovského mostu. A tam je to často v těch dlouhých kolonách nesnesitelné,“ uvedl řidič Petr Vaněk ze Smíchova.

Roman Kluzák z Ředitelství silnic a dálnic nevylučuje zdržení stavby. „Harmonogram je zatím hodně napjatý. A navíc stavba úseku mezi D1 a Vestcem začala později, než bychom potřebovali,“ řekl Kluzák.

Libeňský most

Zatímco na okraji Prahy stavbaři dokončují nejdelší most v Česku, nejdelší silniční most v metropoli čeká rozšíření. Libeňský most poškodila v roce 2002 povodeň a od té doby se hovoří o jeho rekonstrukci.

Z podkladů ke stavebnímu řízení, které město zveřejnilo, vyplývá, že při opravě bude zřejmě most rozšířený z jedenadvaceti na šestadvacet metrů. Pak by byl o pouhých sedmdesát centimetrů užší než Nuselský most.

To se ale nelíbí sdružení Auto*Mat, které usiluje o zklidňování dopravy v Praze. Míní, že navazující ulice nepojmou více aut.

„Kapacita mostu pro auta se má podle plánů zdvojnásobit. Jak ukazuje severojižní magistrála, čtyři jízdní pruhy umožňují provoz až stům tisícům aut denně. Kam by se ale tolik aut vešlo v ulicích Libně a Holešovic?“ ptá se mluvčí iniciativy Michal Křivohlávek.

Podle radního Radovana Šteinera ale město dosud o způsobu rekonstrukce nerozhodlo.

Trojský most

V květnu měla začít stavba Trojského mostu spojujícího Holešovice a Troju. „Zahraniční odborníci projekt stavby dokončují,“ řekl ke zpoždění mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.

Most pro tramvaje, auta, cyklisty i pěší nahradí provizorní most před Císařským ostrovem, takzvaný Rámusák. Ten bude po celou dobu stavby nového mostu fungovat. Stavba má začít ještě do konce letošního roku.

„Předpokládáme, že to i tak stihneme v termínu dokončení tunelu Blanka, tedy do roku 2011,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.