Na cesty vyráží na oroseném chlebu

Staví motorky. Z jedné udělá sklenici piva, z rámu druhé zas šneka. Unikátní stroje Miroslava Žižky obdivuje celý svět.

Za svoji první přestavbu dostal Miroslav Žižka od svého otce nafackováno. Jako kluk totiž na jeho Čezetě uřízl světlo a dal místo něj číslo. „Chtěl jsem z ní udělat crosku, ale táta to moc nechápal,“ vzpomíná Žižka. Dnes nedostává za motorky, které sestavil, pohlavky, ale první ceny v celoevropských soutěžích. V jeho dílně plné harleyů na první pohled upoutají člověka dva stroje. Kromě motoru na nich není jediný sériový díl. „Tahle se jmenuje Czech Bread, český chleba. Název si vymyslel majitel motorky. Jeho podmínkou bylo, aby vypadala jako sklenice piva,“ vysvětluje. Pro partu servismanů firmy VMP, do které Žižka patří, to byla výzva. A výsledek stojí za to. Při pohledu na lak oranžové mašiny si každý hned vybaví orosenou sklenici s rezavým mokem. Nápis Harley Davidson je navíc dosazený do grafiky loga plzeňského pivovaru. „S tímhle si airbrusher Olaf Pugner, který motorku lakoval, fakt vyhrál. Nevěděl, jak udělat, aby vypadala opravdu jako orosené pivo. Už to chtěl vzdát, ale nakonec to zvládl. Do živého laku nastříkal vodu a pak motorku znovu přelakoval,“ prozrazuje Žižka. Umění Pugnera se prý pokoušelo napodobit několik airbrusherů, ale žádnému se to nepovedlo. „Pracujeme prostě s těmi nejlepšími,“ usmívá se Žižka. Zajímavé je, že Czech Breadu chybí zpětná zrcátka. Podle Žižky to ale neznamená, že by stroj nemohl na silnici. Motorka má v zadním světle kameru, která přenáší na display na nádrži vše, co se za řidičem děje. „Teď jí navíc přidáváme navigaci, bude se s kamerou na obrazovce střídat,“ popisuje další vychytávku. Člověka by napadlo, že při stavbě takové motorky je nejtěžší vyrobit všechny díly, které jsou do jednoho originál a ruční práce. Nejdůležitější je ale prý sehnat člověka, který si chce nechat takový stroj postavit. Pak už stačí zalistovat v hromadě katalogů a zjistit, jaké díly kdo používá, a udělat si jiné. „Unikátní motorku chtějí lidé, kteří se s ní prezentují. Není vyloženě na to, aby s ní jezdili, i když všechny naše motorky pojízdné jsou,“ vysvětluje spolumajitel servisu a obchodu s motorkami VMP Jan Paar. S podobným přáním přišel v roce 2009 do dílny také Petr Petrov. Chtěl motorku, kterou nikdo jiný nemá. Jeho jedinou podmínkou bylo, aby jezdila. Parta nadšenců z VMP se zase pustila do hraní. Po osmi měsících strávených v dílně vznikla mašina, na které je na první pohled nejvýraznějším prvkem točený rám. Vypadá jako šnek. Je v něm i benzinová a olejová nádrž. „Vymyslel ho klempíř Jiří Vebr. Opil se někde v hospodě a přišel s tím, že něco takového viděl na obraze. Byl to základ, podle kterého jsme se rozhodli udělat celou motorku asymetrickou. S dalšími detaily nám pomáhal Petr Čížek,“ uvádí. Jak hadi se kroutí vidlice, které drží letmo zavěšené přední i zadní kolo, řídítka vypadají jako býčí rohy. Zadní pneumatika o rozměru 280 palců je velká jako kolo náklaďáku. Když Petrov, který si motorku objednal, poslouchal, co konstruktéři plánují, byl podle nich dost zděšený. „Pořád nám jen opakoval, hlavně, ať to jezdí,“ vzpomínají. Pro lepší představu mu proto vyrobili model ve skutečné velikosti. „Letovali a lepili jsme ho dohromady z drátků,“ vzpomíná na kuriozitu Žižka.

Sestrojit co největší nesmysl

Vortep, jehož název je pozpátku jméno majitele, je poslední motorkou, která z písecké dílny vyjela. Získali s ním deset prvních míst a jedno druhé a třetí v soutěžích v kategorii radikal na evropských šampionátech v přestavbách. Podle tvůrců tam jde v podstatě o to, sestrojit co největší nesmysl. „Aby motorka jezdila, to je jen naše podmínka. Ale je fakt, že když jsme byli s Vortepem na soutěži v Německu, porota zjistila, že není ještě dokončený, a strhla nám za to body,“ připouští. V Čechách prý není konkurence ve stavbách motocyklů velká. Jsou tu tak tři party, které to zvládají. Ta z Písku se teď pokouší o další unikát. Chtějí nahradit i poslední části, které musejí do motorek kupovat. Vymýšlejí vlastní motor. „Tak do pěti let už bych ho chtěl mít hotový i s další motorkou,“ svěřuje se Žižka.