Na kole do hor i bez námahy

Cyklobusy lidé v kraji využívají už několik let. Jezdí s nimi hlavně do Krušných hor. Na Litoměřicku zavedli tuto službu teprve nedávno.

Přes čtrnáct kilometrů urazí cyklisté z Ústí nad Labem, než se dostanou pod Špičák
v Krušných horách. Pokud chtějí
do Tisé, musí ujet až jedenadvacet kilometrů. S linkami cyklobusů ale ušetří síly. Autobusy je totiž vyvezou pohodlně až
na okraj přírodních rezervací. „Jezdíme už tři roky, od samého začátku,“ říká Jaroslav Jíra z Ústí. S manželkou mají oblíbené trasy, zvláště přes Petrovice a Tisou až do Německa. „Na vlek se vejde i víc kol, takže v autobuse není tlačenice. Výlety si tímhle způsobem usnadníme tak dvakrát, třikrát do měsíce,“ doplnil sedmačtyřicetiletý cyklista. Záleží také na počasí. V dešti linkové spoje nevyjíždí.

Lidé trasy střídají

Cyklobusy z Děčína vyjíždí ve směru Sněžník a Maxičky druhým rokem. Podle ředitele dopravního podniku Petra Havlíka jsou v létě využité jen průměrně. „Provoz naštěstí není nákladný,“ sdělil Havlík.
Někteří milovníci horské cyklistiky si trasy s přepravou kol vybírají už záměrně. „Kolem Sněžníku je dobrý terén. Než bych tam ale dojel, už by mi pak nestačily síly,“ svěřil se třiadvacetiletý David Kučera z Ústí. Podle něj kromě ústeckých linek občas využívá také děčínské. Snaží se trasy různě kombinovat, aby měl jízdu
na kole pestřejší.

České středohoří láká víc

Na Litoměřicku cyklobusy zřídila radnice teprve nedávno. „Překvapilo mě, kolik cyklistů poprvé vyjelo,“ konstatoval Radek Šíma, soukromý provozovatel. Zatímco na Varhošť
s ním vyrazili pěší i cyklisté,
na Mukařov hlavně lidé na kolech, někteří společně s dětmi.
Cena jízdného v autobusech s vleky je stejná jako za jízdenku městskou hromadnou dopravou. Připlácí se pouze pár desítek korun za přepravu kol. Oproti tomu ceny litoměřického přepravce jsou smluvní a zájemci si mohou určit i cílovou stanici. Sazba je pětadvacet korun za kilometr. S kolem se dá jet ale i vlakem.
„Výhodou vlaků je, že lidi dovezou i tam, kam autobusy nejezdí, například na Moldavu v Krušných horách,“ řekl Petr Šťáhlavský, mluvčí drah. Dráhy jezdí i do zahraničí - dopraví cyklisty například do Drážďan, a ti se zpátky vracejí po Labské cyklostezce. V porovnání
s cyklobusy je ale cena vyšší,
a to právě o jízdenku na vlak.

Trasy cyklobusů v Ústeckém kraji

1. Ústí nad Labem - Krásný Les - Varvažov, Ústí nad Labem - Petrovice - Tisá.
2. Děčín - Sněžník, Děčín - Maxičky.
3. Teplice - Dubí - Cínovec - České pomezí, Teplice - Krupka - Komáří Vížka.
4. Litoměřice - Mukařov, Varhošť a Opárno.