Návrat krále taktických her

Hráč rozhoduje, kterých misí se vojáci zúčastní, jakou technologii vybuduje a na co se mají soustředit inženýři.

Hráč rozhoduje, kterých misí se vojáci zúčastní, jakou technologii vybuduje a na co se mají soustředit inženýři. Zdroj: firaxis

Herní studio Firaxis vypustilo nové pokračování úspěšné hry X-Com. Co v původním díle fungovalo, vývojáři ještě vylepšili a výsledkem je skvělá hra s jen drobnými chybami.

Je rok 2035. Uplynulo již dvacet let od okamžiku, kdy se mezivládní vojenské organizaci X-Com nepodařilo uhájit Zemi před invazí mimozemských jednotek.

Vládní představitelé padli nebo kolaborovali a planetu nyní ovládá organizace Advent s mimozemšťany v pozadí, kteří za slibem pomoci lidstvu zdokonalit se a vyléčit všechny choroby tajně provádí ohavné genetické experimenty.

Pozůstatky programu X-Com vedou guerillový boj, v němž přes veškerou snahu nejde být všude a sabotovat veškeré plány cizáků. Na jejich zkomplikování, koupení času a vyvolání světové revoluce proti utlačitelům by to však mohlo stačit.

To je příběh hry X-Com 2, která volně navazuje na úspěšný titul X-Com: Enemy Unknown z roku 2012. Hráč se opět ocitá v roli velitele programu X-Com, rozhoduje o tom, kterých misí se vojáci zúčastní, jakou technologii v zázemí své základny na palubě lodi Avenger vybuduje a na co se mají soustředit vývojáři a inženýři. Mimozemšťané a Advent disponují lepšími zbraněmi, jsou rychlejší a silnější.

Bojiště tedy patří jim, jednotky X-Comu mají vždy jen krátké časové okno, než na místo dorazí drtivá přesila znamenající smrt. A právě omezení misí jen na určitý počet tahů celou hru výrazně oživilo. Rychle dovnitř, rychle ven, za každou chybu se draze platí. Mimořádná umělá inteligence nezná slitování a pro hráče představuje neuvěřitelnou výzvu ji porazit.

Scenáristé hry si dali záležet a připravili neuvěřitelně pestrou škálu typů misí s různými úkoly, do toho velmi dobře funguje systém získávání surovin, informací a kontaktů na buňky odbojářů v jednotlivých regionech světa. Ve Firaxis jednoduše vzali vše, co fungovalo v Enemy Unknown, a ještě to vylepšili.

Aspirace na 100% hodnocení si však vývojáři zkazili nedostatečným odladěním hry. X-Com 2 tak trpí technickými potížemi v podobě trhavého chodu animací, nelogického překrývání objektů v nich a obecně extrémně vysokým vytěžováním i těch nejvýkonnějších herních soustav, na což vytrvale upozorňují hráči ve veřejných diskuzích a hodnoceních hry. Na to, že jde o exkluzivní titul pro PC, je to velká chyba, kterou snad vývojáři napraví v příštích týdnech vydáním oprav a optimalizací.

X-Com 2
Vývojář: Firaxis Games
Datum vydání: 5 února
Hodnocení: 90 % (po 24 odehraných hodinách)