Nejdražší ford všech dob? Závodní prototyp se může prodat za deset milionů dolarů

Extrémně vzácný klasický závodní vůz Ford GT 40 byl vyroben společností Ford Advanced Vehicles v Anglii a dnes je jen jedním ze dvou dochovaných exemplářů. Závodili v něm Maurice Trintignant a Guy Ligier v roce 1965 v závodě 24 hodin Le Mans. Očekává se, že se v dražbě prodá mezi 7,5 a 10 miliony dolarů.

Extrémně vzácný klasický závodní vůz Ford GT 40 byl vyroben společností Ford Advanced Vehicles v Anglii a dnes je jen jedním ze dvou dochovaných exemplářů. Závodili v něm Maurice Trintignant a Guy Ligier v roce 1965 v závodě 24 hodin Le Mans. Očekává se, že se v dražbě prodá mezi 7,5 a 10 miliony dolarů. Zdroj: Profimedia

Extrémně vzácný klasický závodní vůz Ford GT 40 byl vyroben společností Ford Advanced Vehicles v Anglii a dnes je jen jedním ze dvou dochovaných exemplářů. Závodili v něm Maurice Trintignant a Guy Ligier v roce 1965 v závodě 24 hodin Le Mans. Očekává se, že se v dražbě prodá mezi 7,5 a 10 miliony dolarů.
Extrémně vzácný klasický závodní vůz Ford GT 40 byl vyroben společností Ford Advanced Vehicles v Anglii a dnes je jen jedním ze dvou dochovaných exemplářů. Závodili v něm Maurice Trintignant a Guy Ligier v roce 1965 v závodě 24 hodin Le Mans. Očekává se, že se v dražbě prodá mezi 7,5 a 10 miliony dolarů.
Extrémně vzácný klasický závodní vůz byl vyroben společností Ford Advanced Vehicles v Anglii a dnes je jen jedním ze dvou dochovaných exemplářů. Závodili v něm Maurice Trintignant a Guy Ligier v roce 1965 v závodě 24 hodin Le Mans. Očekává se, že se v dražbě prodá mezi 7,5 a 10 miliony dolarů.
Extrémně vzácný klasický závodní vůz Ford GT 40 byl vyroben společností Ford Advanced Vehicles v Anglii a dnes je jen jedním ze dvou dochovaných exemplářů. Závodili v něm Maurice Trintignant a Guy Ligier v roce 1965 v závodě 24 hodin Le Mans. Očekává se, že se v dražbě prodá mezi 7,5 a 10 miliony dolarů.
Extrémně vzácný klasický závodní vůz Ford GT 40 byl vyroben společností Ford Advanced Vehicles v Anglii a dnes je jen jedním ze dvou dochovaných exemplářů. Závodili v něm Maurice Trintignant a Guy Ligier v roce 1965 v závodě 24 hodin Le Mans. Očekává se, že se v dražbě prodá mezi 7,5 a 10 miliony dolarů.
10
Fotogalerie

Je to jeden z ikonických příběhů automobilové historie. Když Enzo Ferrari v roce 1963 na poslední chvíli odmítl prodat svou automobilku koncernu Ford, vzal to Henry Ford II. jako urážku. Nařídil svým vývojářům, aby postavili auto, které sesadí vozy Ferrari z pozice vládců závodu 24 hodin v Le Mans. Tak vznikl Ford GT 40. Na prodej je nyní jediný roadster tohoto typu, který se kdy slavného francouzského automobilového maratonu zúčastnil. Cena může dosáhnout až deseti milionů dolarů.

Pravděpodobnou příčinou krachu jednání bylo podřízení rozpočtů Ferrari na závodní aktivity účetním Fordu. To, že se vedení Fordu rozhodlo pro odplatu na závodních tratích, tak zřejmě nebylo náhodou. Přinejmenším zprvu se ale zdálo, že si americký obr ukousl příliš velké sousto.

V roce 1964 vozy Ford v Le Mans propadly, o rok později dokonce ani jeden z prototypů Ford GT 40 nedojel do cíle. Teprve rok 1966 přinesl Fordu kýžené vítězství. Vozy s modrým oválem na kapotě obsadily všechny tři pódiové pozice. Ford v Le Mans dominoval i v letech 1967 až 1969.

Všechny závodní Fordy GT 40, u nichž číslovka označovala výšku vozu v palcích (1020 milimetrů), měly karoserii kupé. Tedy až na několik prototypů závodních roadsterů. Nabízený vůz je jedním z pouhých dvou dochovaných vozů bez pevné střechy a jediným, který se zapojil do závodu v Le Mans.

Nabízený Ford GT 40 Competition Prototype Roadster odstartoval ve slavné čtyřiadvacetihodinovce právě v nevyvedeném v roce 1965 s Mauricem Trintignantem a Guyem Ligierem za volantem. Absolvoval ale pouhých 11 kol a poté musel odstoupit pro poruchu převodovky.

Následně vůz putoval do dílen Carola Shelbyho, který se na vývoji vozů Ford GT podílel. Po opravě sloužil jako testovací prototyp.

Dnes vůz nese svůj původní nátěr ze závodu v Le Mans. Unikání automobil nabízí aukční síť Mecum, cenu odhaduje na 7,5 až deset milionů dolarů. Snadno se tak může stát nejdražším kdy prodaným vozem značky Ford. Dosud toto prvenství drží vůz Shelby Daytona Cobra Coupe z roku 1965, který v roce 2009 změnil majitele za 7,25 milionu dolarů.