Češi dají ročně do známek skoro miliardu korun. Frčí první republika i kolonie | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak uspět v krizi

Češi dají ročně do známek skoro miliardu korun. Frčí první republika i kolonie

dnv

Objem filatelistického trhu se aktuálně v České republice pohybuje mezi 800 miliony korun až jednou miliardou ročně a stále roste. Poptávku mimo jiné živí aktuální situace, kdy investoři hledají pro zhodnocení kapitálu i netradiční aktiva. 

„Na trhu vidíme nové peníze, které nebyly dosud přítomné. Filatelie to ostatně zažívala v každé velké krizi,“ řiká přední tuzemský expert na známky a člen elitního sdružení Prestige Philately Club Prague David Kopřiva. „Po španělské chřipce před sto lety trhaly ceny známek rekordy. Velké peníze přišly do známek i během krize před deseti lety,“ dodal.

V kurzu jsou aktuálně například evropské známky do roku 1900 nebo známky z kolonií. Transakce uskutečněné v dubnu podle odborníka ukazují na meziroční růst hodnoty cenných známek o 30 a více procent.

Například čínský aršík Men Lai Fang se na nedávné aukci v USA prodal za 18 tisíc dolarů (asi 460 tisíc korun). To je až o 50 procent více, než za kolik se prodával loni.

Zajímavý vývoj mají i známky tuzemského původu. Československé prvorepublikové známky se za poslední tři roky zhodnotily o 100 až 200 procent. 

Stát si půjčuje nejlevněji za tři roky. Na ruku mu jdou banky hladové po českém dluhu

„Z mého sběratelsky investičního pohledu je každá ekonomická recese příležitost jak ve správnou chvíli nakoupit to, co  dává smysl a po čem poroste poptávka,“ řekl deníku E15 filatelistický investor Petr Sobotka.  „U známek stále převyšuje významná poptávka po kvalitních známkách na nabídkou,“ podotkl.

Růst zažívá investiční filatelie celosvětově. „Na světový filatelistický trh vstoupil velký kapitál, investoři a sběratelé z řad amerických, britských nebo čínských miliardářů,“ doplnil filatelistický expert Kopřiva. Roční obrat trhu se již přehoupl přes 15 miliard dolarů. 

Výhodou globální filatelie v současné situaci podle zástupců oboru je, že celá branže funguje on-line. Jednoduché je i sjednávání obchodů, platby a přeprava. „Něco jako zavřené hranice u známek neexistuje,“ dodal Kopřiva z Prestige Philately Club Prague. 

Start největšího developerského projektu v centru Prahy je na obzoru

Z investic do známek a dalších alternativních aktiv se však přesto asi masová záležitost nestane. „Podobná ´exotická´ aktiva budou nadále tvořit spíše doplněk investičních portfolií, pomyslnou ´třešničku na
dortu´,“ soudí Ondřej Horák, předseda představenstva Amista investiční společnosti zaměřené na správu fondů.

Alternativní investiční cíle podle Horáka volí často investoři, kteří mají k danému aktivu osobní vztah anebo hledají doplněk ke zvýšení rozmanitosti svého portfolia.

Autor: dnv
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!