Obliba SMS jízdenek roste. Brňané za ně dali rekordních 67 milionů
„Za loňský rok se prodalo téměř 2,9 milionů SMS jízdenek, o milion více než v roce 2014. Tržby za tyto jízdenky dosáhly 67 milionů korun,“ řekla E15.cz mluvčí DPMB Barbora Lukšová.
Brněnský dopravní podnik zavedl prodej SMS jízdenek před třemi lety v listopadu. Od té doby si cestující koupili 4,8 milionů SMS jízdenek za 113 milionů korun. Cestující je povinen nastoupit do vozidla s již doručenou SMS jízdenkou ve svém mobilním telefonu.
Koupit tento typ jízdného nyní lze u DPMB třemi způsoby, a to přes mobilní aplikaci Sejf, Premium SMS nebo skrze prozvonění. Rozšíření sortimentu standardních SMS jízdenek podnik zatím neplánuje.
Trend: aplikace a bezkontaktní karty
„Budeme se zaměřovat spíše na využití mobilních aplikací a bezkontaktních bankovních karet k nákupu jízdenek,“ uvedl vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.
Prodej SMS jízdenek zavedl DPMB v listopadu 2013. Předtím se konala dvě výběrová řízení, která budila pochyby. Až na třetí pokus dopravní podnik vybral firmu Direct Pay s provizí 14,7 procenta z každé SMS jízdenky.
Jízdenky přes mobily ubírají práci i řidičům. Doprovodný prodej jízdních dokladů u řidičů klesl téměř o 40 procent.
DPMB za jednorázové jízdenky v roce 2015 utržil celkem více než 422 milionů korun, ve struktuře stále vede prodej papírových jízdenek přes distributory, před jízdenkovými automaty, které dohánějí právě třetí SMS jízdenky.
Tržby DPMB za jednorázové jízdenky v roce 2015 | ||
---|---|---|
prodejní kanál | mil. Kč vč. DPH | % |
Papírové přes distributory | 221,3 | 52,4 |
Papírové prodejny DPMB | 17,7 | 4,2 |
Jízdenkové automaty | 105,3 | 24,9 |
Prodej u řidiče | 11,3 | 2,7 |
SMS jízdenky | 66,9 | 15,8 |
Celkem | 422,5 | 100 |
Zdroj: DPMB
Černých pasažérů loni přibylo
Revizoři loni v brněnské městské hromadné dopravě přistihli bez jízdenky 74 600 cestujících. Jejich počet se tak meziročně zvýšil o 7700 lidí. Nejvíce jich dopadnou revizoři v tramvajích, řekla mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. DPMB denně přepraví asi jeden milion cestujících a zaměstnává 50 kontrolorů. Nejvíce neplatičů odhalili v roce 2008, kdy jich bylo téměř 117 tisíc.
Vedení firmy se zvýšení počtu neplatičů ve srovnání s rokem 2014 sice nelíbí, poukazuje ale na to, že dříve byla situace mnohem horší. V období 2008 až 2013 odhalili revizoři každý rok v brněnské MHD přes 100 tisíc cestujících bez platné jízdenky.
Poté se situace zlepšila. Vedení podniku se domnívá, že zlepšení nastalo vlivem preventivních akcí zaměřených proti černým pasažérům a vyšším počtem kontrolorů.
Nejproblematičtější skupinu cestujících z hlediska revizorů tvoří lidé od 18 do 25 let, tvoří až třetinu neplatičů. Se zvyšujícím se věkem cestujících počet lidí bez platné jízdenky výrazně klesá. Lidé nad 60 let tvoří jen tři procenta černých pasažérů.
Za jízdu bez jízdenky hrozí cestujícímu pokuta 825 korun. Pokud ji neuhradí do pěti dní, zvýší se částka na 1525 korun.