Pád prodejů iPhonů přibrzdil levnější model. Applu chybí novinky

Apple zažil prudký propad na čínském trhu. Na snímku firemní prodejna v Šanghaji

Apple zažil prudký propad na čínském trhu. Na snímku firemní prodejna v Šanghaji Zdroj: Apple

Propad prodeje chytrých telefonů iPhone od Applu pokračoval i ve třetím čtvrtletí fiskálního roku. Trhy ovšem očekávaly hlubší propad a akcie tak na výsledky reagovaly prudkým růstem. Apple nutně potřebuje nové produkty, které by zákazníky zaujaly, shodují se analytici.

Prodeje chytrých telefonů Apple meziročně klesly o 16,3 procenta. Celkové tržby klesly o 14,6 procenta a čistý zisk spadl o 27 procent na 7,8 miliardy dolarů. Výsledky ale i tak překonaly očekávání analytiků, kteří předpokládali ještě větší pokles. Akcie proto reagovaly růstem o více než 6,5 procenta.

Apple od ještě většího propadu prodeje telefonů zachránil levnější model iPhone SE, se kterým firma přišla na jaře. „Byla to dobrá reakce na vývoj na trhu, bal to v uvozovkách prodejní hit,“ uvedl analytik PPF banky Dušan Jalový.

Zklamáním byla poptávka v Číně. Tržby Applu na tamním trhu klesly o 33,1 procenta, zatímco ve stejném čtvrtletí loňského roku rostly o více než 112 procent. Prodej iPhonů, který celosvětově klesal už druhé čtvrtletí v řadě, je přitom pro Apple klíčový. Prodeje telefonů totiž tvoří přibližně dvě třetiny tržeb společnosti.

V dlouhodobém poklesu pokračoval i prodej počítačů, že 4,8 na 4,3 milionu přístrojů. Nedaří se ani ostatním produktům, pod něž Apple zahrnuje chytré hodinky, televizi, hudební přehrávače iPod a příslušenství. „Hodinky nebyl nejlepší tah. Na trhu už byl třeba Samsung, takže se Apple se z pozice lídra dostal do pozice followera,“ míní Jalový.

Posiluje naopak divize služeb. Poslech hudby přes iTunes, mobilní aplikace v AppStore a platební služba Apple Pay vynesl firmě šest miliard dolarů, meziročně o pětinu více. Služby tak mají pro Apple stále větší význam, na celkových příjmech se podílejí 11 procenty.

Vývoj akcií Applu v posledním roceGraphical visualization of market data.

Podle Jalového problém Applu spočívá především ve vysoké ceně jeho telefonů, které si navíc nedokázaly udržet svou dřívější technologickou převahu nad konkurencí. „IPhone 6 se prodává, ale ne tak dobře, protože konkurence roste a nabízí za výrazně méně peněz stejný hardware,“ vysvětlil.

Apple tak podle odborníků potřebuje nový produkt, který by přitáhl zákazníky stejně, jako to kdysi udělal iPhone. Apple nyní vyvíjí mimo jiné vlastní elektromobil, nedávno se ale objevily zprávy, že se jeho představení plánované na rok 2019 opozdí. „V úspěch těchto produktů moc nevěřím,“ uvedl Jalový s tím, že Apple si již blíží svému technologickému vrcholu, po němž bude následovat sestup.

Protože příchod nových produktů nelze čekat v nejbližší době, musí se Apple „stále spoléhat na iPhony a dělat vše proto, aby se opět ‚chytily‘“, řekl analytik společnost Cyrrus Tomáš Menčík. Zda se to podaří, bude jasnější už po zářijovém představení nového telefonu. „Až prodeje iPhone 7 ukáží plnou pravdu,“ dodal Menčík. Charvát ovšem předpokládá, že ani nový telefon významnější oživení prodejů nepřinese.