Parkování v centru? Bez šance

Desítky minut krouží řidiči městem, ale místo k zaparkování hledají jen těžko. Někteří ho nenajdou vůbec. Zoufalého honu se zúčastnil i redaktor Sedmičky.

Je úterý dopoledne a městské hodiny právě odbíjejí jedenáctou. Píseckými ulicemi spěchají desítky, snad i stovky aut. Řidiči mnohých z nich pátrají po volném místě, kde by se dalo na chviličku zaparkovat. Jen na pár minut, než si skočí nakoupit nebo něco vyřídit na úřad. Jejich téměř detektivní práce je ale marná. Parkoviště v centru města jsou beznadějně přeplněná.
Na začátek se stejně jako většina ostatních Písečáků pokouší redaktor najít místo na Velkém náměstí. Za první půlhodinu parkování tu automat spolkne desetikorunu, za každou celou hodinu potom třicet korun. V duchu si říkám, že alespoň jedno ze zhruba stovky vyhrazených míst by snad volné být mohlo. Chyba. Na poslední zajede přede mnou červená fabie.
Zahlédnu, jak si řidička s úlevou oddychne. Já takové štěstí nemám ani po dalších třech kolečkách kolem parkoviště. Vyrážím proto na Alšovo náměstí, i když už tuším, že také neuspěju. A nepletu se. Ani v Jungmannově ulici ani na malém náměstí místo není. „To je hrůza, co?“ volá na mě řidič stříbrného citroënu, osmatřicetiletý Pavel Říha. Přes stažené okénko se svěřuje, že místo na parkování hledá už víc než čtvrt hodiny. Velké náměstí ani nezkoušel. „Když můžu, tak jdu do města pěšky. Jet do centra autem je za trest. Tak hodně štěstí,“ loučí se a míří zkusit štěstí na parkoviště u děkanského kostela. Následuju ho.
A vida! Na Bakalářích do dálky září volných míst hned několik. Dlouho ale prázdná nezůstanou, ženou se k nim čtyři auta v těsném závěsu za sebou. Stejně jako na parkovištích v Gregorově ulici, u kulturního domu a na Fügnerově náměstí se i tady platí pět korun za prvních třicet minut, deset korun za první hodinu a dvacet za každou další započatou hodinu. Všechny automaty v centru Písku vybírají peníze od osmi do šesti hodin večer ve všední dny, v sobotu pak jen od osmi do oběda. Po zbytek víkendu a o všedních večerech tu lidé mohou parkovat zadarmo.

Parkování v patře

Jedním z možných řešení situace je vybudování parkovacích domů. Vedoucí dopravního odboru Michal Kovařík potvrzuje, že město se touto možností v současné době zabývá. „Zkoumáme vhodná místa v okolí centra. Vše je zatím ve fázi příprav. Kromě lokalit hledáme i zdroje financovaní,“ uvedl. Dodal, že u každého případného parkovacího domu se musí rozhodnout i o jeho velikosti a napojení na některou z hlavních silnic. Mezi vytipovaná místa patří Budovcova a Žižkova ulice. V Zeyrově ulici pak město zvažuje možnost výstavby podzemních garáží. „Uvažujeme i o zřízení parkovacího domu v proluce u všesportovní haly. Ten by mohl mít až sto parkovacích míst,“ dodává mluvčí města Roman Ondřich.