Plýtvání na stavbách mají zamezit elektronické stavební deníky

Plýtvání peněz na stavbách silnic a železnic by mohlo zamezit zavedení elektronických stavebních deníků a centrálních nákupů služeb. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše je rovněž nezbytná střednědobá strategie rozvoje dopravní infrastruktury, aby bylo zřejmé, které stavby jsou potřebné, a zároveň nebyly zahajovány projekty, na které nejsou peníze. Na nutnosti zvýšení kontroly nad dopravními stavbami se ministr shodl se svým stínovým protějškem za ČSSD Milanem Chovancem.

Ministerstvo dopravy kvůli předražování staveb vypracovalo 58bodový program, který řeší nedostatky při přípravě nových staveb, jež úřad objevil za poslední půlrok. Návrhy ministra dopravy vznikly na základě rozboru těchto pochybení. Efektivní využívání peněz v resortu dopravy by podle Chovance mohla pomoci hlídat kancelář hlavního projektanta, který by byl podřízený ministerstvu dopravy případně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Důležitá je kontrola. Tam kde není příležitost, není zloděj,“ zdůvodnil Chovanec. Tento úřad by prý definitivně garantoval, že dopravní projekty nejsou předražené a zbytečné. ŘSD od loňského března zkoumá projektové dokumentace všech nových staveb. Podle jejího ředitele René Poruby jde o stavby za 200 miliard korun. V průměru by podle tohoto šetření bylo možné u těchto staveb ušetřit 15 procent jen na projektových škrtech, uvedl Poruba. Těchto úspor se nyní ŘSD pokusí ještě dosáhnout. Nejznámější kauzou týkající se pochybných zakázek ŘSD jsou pronájmy dálničních odpočívadel, s nimiž je spojené jméno bývalého manažera ŘSD Michala Haly, kterého zatkli policejní detektivové kvůli podezření z mnohamilionových úplatků. Podle informací přitom zřejmě i on sám uplácel vlivné lidi. Při domovních prohlídkách u něj měl být nalezen mimo jiné seznam příjemců černých peněz, který si Hala pro svou potřebu vedl.