Počítač AlphaGo potřetí porazil šampiona v asijské hře go

korejec I Se-dol při hře Go proti počítači AlphaGo

korejec I Se-dol při hře Go proti počítači AlphaGo Zdroj: ctk

Superpočítač společnosti Google AlphaGo potřetí v řadě porazil šampiona ve staré asijské společenské hře go, považované za náročnější na počítačovou simulaci než šachy. Pětidílná série začala porážkou Jihokorejce I Se-dola ve středu a další dvě kola se budou hrát v neděli a v úterý. Počítač má ale výhru jistou, neboť v žargonu vypůjčeném ze sportu vede už nyní 3:0.

Podle serveru The Verge má go sice jednoduší pravidla než šachy nebo dáma, avšak ve srovnání s nimi má mnohem širší škálu tahů. Vytvořit počítačový program hry bylo proto velkou výzvou. První hra s I Se-dolem trvala tři a půl hodin a vysílaly ji v přímém přenosu televize z Jižní Koreje, Číny a Japonska. I Se-dol se rozhodl ji vzdát, když uznal, že už porážku neodvrátí. Podle odborníků se lidský hráč dopustil v závěru hry hrubé chyby.

„Go je velmi krásná hra a myslím, že učí hodně o životě, mnohem víc než šachy. Když sledujete opravdu dobré hráče, je to krása. Těší mne, že jsme byli schopni nainstalovat tuto krásu do počítače. Je to čest být zde ve společnosti neuvěřitelného hráče I Se-dola i týmu DeepMind, který na té počítačové kráse usilovně pracoval,“ řekl spoluzakladatel Googlu Sergey Brin po dnešní hře.

Zakladatel DeepMind Demis Hassabis řekl, že jeho spolupracovníci jsou „poněkud zaskočeni“. „AlphaGo dokáže v sekundě zpracovat desítky tisíc pozic a je zarážející, že I Se-dol s ním může soupeřit a dotlačit ho až ke krajnosti,“ řekl Hassabis.

Jihokorejec bude po této zkušenosti neporazitelný

Jihokorejec I řekl, že se omlouvá, že „nebyl schopen naplnit očekávání, které do něj lidé vkládali“. Přiznal, že v první hře neměl šanci, ve druhé promrhal příležitosti a ve třetí podlehl tlaku. Požádal, aby lidé věnovali pozornost hře i v dalších dvou kolech. Odborníci na hru go se obávají, že po zkušenosti s počítačem bude I Se-dol pro lidské soupeře neporazitelný.

V říjnu počítač pětkrát za sebou porazil čtyřiatřicetiletého Číňana žijícího ve Francii Fan Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů go působících v Evropě. Šlo o vůbec první porážku podobně elitního hráče, kterou řada expertů čekala mnohem později.

Hra go vznikla zhruba před čtyřmi tisíci let v Číně a má jednoduchá pravidla. Na hrací desku většinou o 19 krát 19 polích kladou dva hráči své kameny tak, aby ohraničili co největší území či obklíčili co nejvíce soupeřových kamenů. Go má nesrovnatelně více kombinací tahů než šachy. Proto je podle expertů tvorba programu úspěšného v této hře mnohem složitější než toho šachového. Prvním známým pokořitelem šachového šampiona se v roce 1997 stal program DeepBlue společnosti IBM, který porazil mistra světa Garriho Kasparova.