Pod Klementinem se plánuje místo depozitáře parkoviště

Pod pražským Klementinem mají vzniknout garáže pro 20 aut zaměstnanců Národní knihovny (NK), která v budově sídlí. Náklady tak vzrostou o stamiliony oproti původnímu záměru, jímž bylo vybudovat v podzemí depozitář pro dva miliony svazků novodobé literatury. Se stavbou parkoviště nesouhlasí někteří architekti.

Původní projekt depozitáře byl již schválen magistrátem i památkáři, náklady se měly pohybovat okolo 100 milionů korun. Nyní však přišel ředitel NK Tomáš Böhm s plánem novým: „Je to moje vize nové podoby Klementina. K lidem bude vstřícnější, aniž by je obtěžovalo provozem aut,“ řekl. Architektům se nelíbí zejména plánovaný vjezd do garáží z Platnéřské ulice a proražení k tomu potřebného tunelu. Podle nich to neomaleně zasáhne do citlivě řešeného okolí Klementina a může narušit i jeho statiku či stabilitu okolních domů. Budova je totiž postavena v záplavové zóně na nevypočitatelných naplaveninách.

Experti odhadují, že by náklady na podtunelování vzrostly proti původnímu plánu o 100 až 200 milionů korun. Böhm ovšem ujišťuje, že se vejde do původního rozpočtu. Hotovo by podle něj mělo být zhruba do pěti let. „Jde o bezprecedentní znásilňování národní historické památky. Tunel pod Klementinem kvůli pohodlnosti pracovníků knihovny? Obrovský rigol do staletí se formující Platnéřské ulice, která Klementinum citlivě obepíná? Větší hlouposti jsem už dlouho neslyšel. Kdyby ty stamiliony daňových poplatníků dali raději na některé z chátrajících památek,“ sdělil architekt Zdeněk Lukeš.

Proti záměru se postavil i Böhmův předchůdce Pavel Hazuka. Podle něj jsou garáže zbytečné, zaměstnanci prý mohou do práce jezdit metrem, jehož stanice je blízko. „Dělal jsem to tak léta a nevidím důvod stavět kvůli tomu podzemní garáž za stamiliony. A když už se chtějí vozit autem, tak mají přes ulici poloprázdné podzemní garáže na Palachově náměstí,“ dodal Hazuka.