Pokémoni naše zisky moc nevylepší, přiznalo Nintendo. Akcie prudce padají

Pokémon Go

Pokémon Go Zdroj: Robert Couse-Baker via flickr (CC BY 2.0)

Ne všechny firmy, které stojí za úspěchem mobilní hry Pokémon Go, z něj také rovným dílem profitují. Nintendo, spoluvlastník licence na značku Pokémon, uvedlo, že ani masová popularita této hry se na finančních výsledcích firmy ve stávajícím fiskálním roce výrazně neprojeví. Po tomto oznámení akcie Nintenda klesly téměř o pětinu a zaznamenaly svůj nejprudší propad od roku 1990.

Nintendo pro aktuální fiskální rok (končí v březnu 2017) nadále počítá s provozním ziskem 45 miliard jenů (10,4 miliardy korun), což by znamenalo více než třetinový meziroční nárůst. Podle svého vyjádření do této sumy již firma započítala očekávané příjmy z prodeje zařízení Pokémon Go Plus. Jde o speciální náramek, který nositele upozorní na výskyt pokémonů v okolí.

Ani velký úspěch aplikace Pokémon Go, která v Japonsku překonala rekord v počtu stažení za jediný den, tak Nintendo nedonutil své předpovědi přehodnotit.

Někteří analytici však upozorňují, že popularita mobilních pokémonů vyvolala mezi investory nerealistická očekávání, protože pouhé tři týdny po jejich vydání nelze čekat korekci finančních výhledů firmy. „Trhy na vyjádření Nintenda o nezměněných finančních vyhlídkách reagovaly přehnaně,“ říká pro agenturu Reuters David Gibson ze společnosti Macquarie Securities Group. Analytik podle svých slov věří, že úspěch Pokémon Go se na výsledcích Nintenda nakonec projeví.

Přečtěte si:

Nintendo, japonský tvůrce videoher a herních zařízení, není tím jediným příjemcem zisků ze stávající pokémanie: hru vyvinula společnost Niantic, v níž Nintendo vlastní dosud blíže nespecifikovaný podíl.

Ačkoliv je hra ke stažení zdarma, zdrojem zisku se stávají tzv. mikrotransakce, jejichž podstatou je nákup speciálních herních doplňků za reálné peníze. O tento typ příjmu se však Niantic dělí mimo jiné i s Applem a Googlem.

Za to, že Pokémon Go nabízejí ke stažení ze svých digitálních platforem, mohou zmíněné firmy podle odhadů analytika Davida Gibsona inkasovat až třetinu z každé transakce. Niantic navíc musí odvádět licenční poplatky za užití značky Pokémon, jenže i tu Nintendo vlastní jen z části - prostřednictvím třetinového podílu ve firmě Pokemon Company.